april 2013
Felix and Fanny Mendelssohn: String Quartets
Ebène Quartet
Deze cd staat bol van het soort levendige betrokkenheid bij de muziek die we van Quatuor Ebène verwachten, van dichtbij en persoonlijk vastgelegd door de microfoon.

Deze cd wemelt van het soort voluit spelen en levendige betrokkenheid bij de muziek die we van Quatuor Ebène verwachten, van dichtbij en persoonlijk vastgelegd door de microfoon. De twee stukken van Felix Mendelssohn, op hun eigen manier behorend tot de meest soulvolle en brandende van alle 19e-eeuwse kwartetten, zijn bijzonder geschikt voor de zeer reactieve benadering van Ebène. Het was met deze twee kwartetten dat de Elias de aandacht van velen trokken, en hun opname blijft een referentiepunt. In Op. 13 hebben de Elias misschien een groter gevoel van stilte, van ontzag, in de kern van hun interpretatie, wat een lezing van intense intimiteit creëert. Maar op plekken als de finale – een triomfantelijke mix van fantasie en stuwende energie – maken de Ebène nog meer gebruik van de gevaarlijk slalommende lijnen van het hectische octaafschrift, terwijl de monoloog van de eerste viool die leidt naar het einde van de beweging, met zijn hartverscheurende herinnering aan de opening van het stuk, een doordringende helderheid heeft. De Mosaïques blijven ook dwingende voorstanders, hun langzamere benadering van de derde beweging dichter bij die van de Ebène qua concept, waarbij beide groepen veel van het contrast maken met het sneller bewegende middengedeelte.
De Elias en Ebène zijn even boeiend in Op. 80, waarbij de eerste beweging echt op gang komt in de gezamenlijke handen van de laatste, de spelers het doordringen van een combinatie van vloeiendheid en uitbundigheid – en voldoende vertrouwen in elkaar hebben om vreugdevol risico te nemen.
Het zegt veel over Felix’ geliefde zus Fanny dat haar kwartet niet overweldigd wordt door haar illustere disc-mates, hoewel het ongetwijfeld geholpen wordt door een uiterst toegewijde uitvoering – vrolijk in het scherzo, aangrijpend in de Romanze en uitbundig in de buitenste delen. Bij elke cd die de Ebène opneemt, is er het onmiskenbare gevoel dat ze iets te zeggen hebben en een dringende behoefte om het te zeggen. Niet iedereen zal reageren op hun aanpak, maar naar mijn mening zijn ze een van de meest opwindende kwartetten die er vandaag de dag zijn, of ze nu Debussy, Mozart of de Mendelssohn-broers opnieuw verbeelden.

This disc abounds in the kind of full-on playing and lively engagement with the music that we’ve come to expect from Quatuor Ebène, caught up-close and personal by the microphone. The two Felix Mendelssohn pieces, in their different ways among the most soulful and searing of any 19th-century quartets, are particularly well suited to the Ebène’s highly reactive approach. It was with these two quartets that the Elias came to the attention of many, and theirs remains a benchmark recording. In Op 13, the Elias have perhaps a greater sense of stillness, of awe, at the core of their interpretation, creating a reading of intense intimacy. But in places such as the finale – a triumphant mix of fantasy and driving energy – the Ebène make even more of the dangerously slaloming lines of the frenetic octave writing, while the first violin’s soliloquy leading up to the movement’s close, with its heartbreaking recollection of the opening of the piece, has a piercing clarity. The Mosaïques also remain compelling advocates, their slower approach to the third movement closer in concept to that of the Ebène, with both groups making much of the contrast with the faster-moving middle section.
The Elias and Ebène are equally captivating in Op 80, with the first movement really taking flight in the latter’s collective hands, the players imbuing it with a combination of fluidity and exuberance – and having sufficient confidence in one another to allow for joyous risk-taking.
It says a lot for Felix’s beloved sister Fanny that her quartet is not overwhelmed by its illustrious disc-mates, though it’s no doubt helped by an utterly committed performance – gleeful in the scherzo, poignant in the Romanze and ebullient in the outer movements. With every disc that the Ebène record, there’s the unmistakable sense that they have something to say and an urgent need to say it. Not everyone will respond to their approach, but to my mind they’re one of the most thrilling quartets around today, whether they’re reimagining Debussy, Mozart or the Mendelssohn siblings.