maart 2013
Saint-Saëns: Concerto for Cello No. 1 - Tchaikovsky: Variations On a Rococo Theme
Stéphane Tétreault & Quebec Symphony Orchestra o.l.v. Fabien Gabel
Het solospel is verbazingwekkend volwassen, niet alleen wat betreft de technische kwaliteiten, maar ook wat betreft de warmte, de glans en de subtiliteit van de kleuren.

Vanaf de allereerste maten van Saint-Saëns’ Eerste Celloconcert voel je dat deze cd opwindend en lonend gaat worden. De uitvoerders beginnen het concert met geweldige passie en positieve intentie, en roepen daarna een onderscheidend, boeiend spectrum van interpretatieve gevoeligheid in het spel. Het solospel is verbazingwekkend volwassen, niet alleen in zijn technische eigenschappen, maar ook in zijn warmte, briljantie en subtiliteit van kleur en intonatie, dus het is een schok om te beseffen dat Stéphane Tétreault 19 jaar oud is. Zijn naam is een naam om in de gaten te houden.
Laten we de eersteklas ondersteuning van het Orchestre Symphonique de Québec onder leiding van Fabien Gabel niet vergeten, die hun eigen kracht, gepolijste frasering en finesse in de muziek brengen, maar het is moeilijk om niet bijzonder aangetrokken te worden door wat de jonge Tétreault hier doet. Tsjaikovski's Variaties op een Rococothema worden gespeeld met een ongewone kalmte, discrete en aangrijpende lyrische allure en de glans die het stuk nodig heeft. De prachtige orkestfluiten in de derde variatie getuigen van de zorg waarmee Gabel de partituur benadert. Ze spelen de versie van Fitzenhagen, dus de Variaties eindigen met opwindende joie de vivre, maar dat overschaduwt niet de welsprekendheid en het inzicht waarmee Tétreault het hele stuk aanpakt. Met de drie korte fillers prachtig uitgevoerd, is dit een cd om te koesteren.

From the very first bars of Saint-Saëns’s First Cello Concerto you sense that this disc is going to be exhilarating and rewarding. The performers launch the concerto with terrific passion and positive intent, and thereafter call into play a discriminating, captivating spectrum of interpretative sensibility. The solo playing is astonishingly mature not merely in its technical attributes but also in its warmth, brilliance and subtlety of colour and inflection, so it comes as a shock to realise that Stéphane Tétreault is 19 years old. His is a name to watch.
Let’s not forget the first-rate support from the Orchestre Symphonique de Québec under Fabien Gabel, who bring their own power, polished phrasing and finesse to the music, but it is difficult not to be attracted particularly by what the young Tétreault does here. Tchaikovsky’s Variations on a Rococo Theme is played with uncommon poise, discreet and poignant lyrical allure as well as the lustre the piece needs. The lovely orchestral flutes in the third variation attest to the care with which Gabel approaches the score. They do the Fitzenhagen version, so the Variations ends with thrilling joie de vivre, but that does not overshadow the eloquence and insight with which Tétreault tackles the entire piece. With the three short fillers beautifully done, this is a disc to cherish.