februari 2013


Mozart: Sonatas for Piano and Violin

Lars Vogt & Christian Tetzlaff

Deze cd brengt twee muzikanten samen die absoluut aan de top van hun kunnen staan ​​en die al jarenlang samenwerken. Dat blijkt wel uit de vlotte dialogen tussen de twee muzikanten.

Deze cd brengt twee muzikanten samen die absoluut op het toppunt van hun kunnen zijn en die al lang samenwerken, zoals de vlotte dialoog tussen hen ruimschoots aantoont. Hoogtepunten in overvloed: de manier waarop Tetzlaff zijn geluid terugtrekt tot een fluistering in de lange, pezige lijnen van het Andante van K454; de passage in mineur in hetzelfde deel, een tragedie die niet minder diepgaand is omdat hij vluchtig is. Aan het andere uiteinde van het emotionele spectrum staat de schitterende interactie tussen de twee in het Presto van K526. Deze sonate, een van Mozarts opmerkelijke A-majeurcreaties, kwam tot stand in het kielzog van een persoonlijke tragedie, na de dood van niet alleen zijn vader maar ook zijn vriend, de gambaspeler en componist Carl Friedrich Abel, aan wiens nagedachtenis het werk is opgedragen. Het is een schepsel van grote veranderlijkheid, dat in het langzame deel een bijna hymnische intensiteit bereikt. Dat is vooral duidelijk in het visionaire spel van Mark Steinberg met Mitsuko Uchida (een opname die in elk huis zou moeten staan, naar mijn mening, teleurstellend alleen omdat er geen vervolg is geweest), waar elke hunkerende toonsoortverandering lichtgevend gekleurd is. De tragedie is misschien ingetogener in de nieuwe versie, Tetzlaffs toon is een graad of twee warmer dan die van Steinberg, hoewel de manier waarop hij vibrato gebruikt voor expressief effect dwingend is.

De lezing van de eerdere K379 is net zo doordacht, de openingsbeweging bereikt een meer etherische kwaliteit dan Podger en Cooper, Vogt is aantoonbaar de meest fantasierijke toetsenist. Het is de hyperreactiviteit tussen de twee spelers die een constant genot is, getuige hun subtiele manier van variërende herhalingen. En de finale in variatievorm op een eenvoudig rococo-achtig thema is betoverend, elk op een pikante manier gekarakteriseerd zonder overdrijving. Een genot van begin tot eind. Zou het te veel gevraagd zijn om te hopen dat dit het begin zou kunnen zijn van een serie?

This disc brings together two musicians absolutely at the top of their game and with long experience of working together, as the easy dialogue between them amply demonstrates. High points abound: the way Tetzlaff withdraws his sound to a whisper in the long, sinewy lines of the Andante of K454; the minor-key passage in the same movement, a tragedy no less profound for being fleeting. At the other end of the emotional spectrum is the scintillating interaction of the two in the Presto of K526. This sonata, one of Mozart’s remarkable A major creations, came in the wake of personal tragedy, following the death not only of his father but also his friend, the gamba player and composer Carl Friedrich Abel, to whose memory the work is dedicated. It’s a creature of great changeability, attaining an almost hymnic intensity in the slow movement. That is especially evident in the visionary playing of Mark Steinberg with Mitsuko Uchida (a recording that should be in every home, to my mind, disappointing only for the fact that there has been no follow-up), where every yearning key-change is luminously coloured. The tragedy is perhaps more restrained in the new version, Tetzlaff’s tone warmer a degree or two than Steinberg’s, though the way he uses vibrato for expressive effect is compelling.

The reading of the earlier K379 is just as thoughtful, the opening movement achieving a more ethereal quality than Podger and Cooper, Vogt arguably the more imaginative keyboard player. It’s the hyper-reactivity between the two players that is a constant delight, as witness their subtle way of varying repeats. And the variation-form finale on a simple rococo-ish theme is entrancing, each one piquantly characterised without exaggeration. A delight from beginning to end. Would it be too much to hope that this might be the start of a series?