januari 2013
Fauré: Requiem (Live)
Tenebrae & LSO Chamber Ensemble o.l.v. Nigel Short
De uitvoering wordt tot iets heel bijzonders verheven; ik aarzel niet om dit het allerbeste Requiem van Fauré op schijf te noemen.

De gebruikelijke verdachten om te combineren met Fauré's Requiem - Cantique de Jean Racine en Messe Basse - krijgen meer aandacht dan hun muzikale kwaliteit rechtvaardigt, dus het is goed om deze unieke koppeling op schijf te hebben, ook al zit er op het eerste gezicht geen duidelijke logica achter. Het voorafgaan van de Fauré met Bachs vioolpartita nr. 2 zorgde er zeker voor dat iedereen stevig in de stemming was voor het liveconcert in d mineur afgelopen mei, terwijl Gordan Nikolitch's extravagant expressieve benadering, die rubato uit elke maat druipt, een sfeer van laat-19e-eeuwse romantiek creëerde. Bovendien gaf het doorspekken van de delen van de Partita met verschillende koralen het koor een goede warming-up, ook al komt het over alsof het over de Chaconne heen leggen ervan, ondanks alle academische rechtvaardiging in het boekje, op schijf overkomt alsof geluidsisolatie een probleem was en de microfoons per ongeluk klanken van een verafgelegen koor oppikten.
Maar met de ononderbroken overgang naar de Fauré valt alles perfect op zijn plaats. Misschien omdat er een duidelijke link is tussen de twee – psychologisch in plaats van muzikaal – wordt de uitvoering verheven tot iets heel opmerkelijks; ik aarzel niet om dit het allerbeste Fauré Requiem op schijf te noemen.
Dit is misschien de uitgeklede Rutter-versie van het Requiem, maar gezien de grootse ruimtelijkheid van het opgenomen geluid en Nigel Short's expansieve aanpak, is het een uitvoering van extreme rijkdom en weelde. Short's prachtig gevormde frasen, langgerekt en prachtig gevormd, evenals zijn voorliefde voor expansieve crescendo's (het meest krachtig getoond in 'Lux aeterna luceat eis'), waarin James Sherlock briljant de weg wijst met een adembenemende manipulatie van het St Giles' Cripplegate-orgel, zijn essentiële elementen om deze uitvoering tot het sublieme te verheffen.
Niet te onderschatten is echter de prachtige zang van Tenebrae, de magische viool die als een engel in de wolken boven het Sanctus zweeft, instinctief warm en sympathiek orkestspel en, bovenal, absoluut prachtige zang – objectlessen in understatement en evenwicht – van zowel Grace Davidson als William Gaunt. Kortom, dit is een verwoestend mooie uitvoering.

The usual suspects to pair with Fauré’s Requiem – Cantique de Jean Racine and Messe Basse – get more exposure than their musical quality justifies, so it is good to have this unique coupling on disc, even if, at first sight, there is no obvious logic behind it. Certainly prefacing the Fauré with Bach’s violin Partita No 2 got everyone firmly in the D minor mood for the live concert last May, while Gordan Nikolitch’s extravagantly expressive approach, oozing rubato out of every bar, established an atmosphere of late-19th-century romanticism. On top of that, peppering the movements of the Partita with various chorales gave the choir a good warm-up, even if superimposing these over the Chaconne, for all the academic justification in the booklet, comes across on disc as if soundproofing was a problem and the microphones accidentally picked up strains of a distant choir.
But with the unbroken segue into the Fauré, everything falls perfectly into place. Perhaps because there is a clear link between the two – psychological rather than musical – the performance is elevated into something quite remarkable; I have no hesitation in labelling this the very best Fauré Requiem on disc.
This may be the pared-down Rutter version of the Requiem but, given the grand spaciousness of the recorded sound and Nigel Short’s expansive approach, it is a performance of extreme richness and opulence. Short’s marvellously moulded phrases, long-drawn and exquisitely shaped, as well as his penchant for expansive crescendos (most potently displayed at ‘Lux aeterna luceat eis’), in which James Sherlock leads the way brilliantly with some breathtaking manipulation of the St Giles’ Cripplegate organ, are vital elements in elevating this performance to the sublime.
Not to be downplayed, however, is the exquisite singing of Tenebrae, the magical violin luminously hovering over the Sanctus like an angel in the clouds, instinctively warm and sympathetic orchestral playing and, above all, absolutely gorgeous singing – object lessons in understatement and poise – from both Grace Davidson and William Gaunt. In short, this is a devastatingly beautiful performance.