januari 2013
Elgar: The Longed-for Light
Susan Gritton & Simon Callow & BBC Concert Orchestra o.l.v. John Wilson
Wilsons behandeling van Sospiri (1914) is bijzonder bedwelmend, met een aantal prachtig beoordeelde, ‘old school’ strijkersportamento’s die Barbirolli zelf waardig zijn.

Hier is een uiterst plezierig Elgar-overzicht dat zich concentreert op een aantal werken die tijdens de Grote Oorlog zijn gecomponeerd, waarvan er drie direct zijn geïnspireerd door de benarde situatie in België. Carillon (1914), Une voix dans le désert (1915) en Le drapeau belge (1916) gebruiken patriottische teksten van de verbannen, toen in Londen wonende Belgische dichter Emile Cammaerts (1878-1953), en de eerste kreeg in ieder geval aanzienlijke publieke bijval. Spreker Simon Callow levert de goederen met karakteristieke smaak; sopraan Susan Gritton is een betoverende aanwezigheid in het verrassend ingetogen Une voix dans le désert (met afstand de meest fantasierijk vervaardigde en subtiel getextureerde van de drie zettingen).
Het BBC Concert Orchestra reageert doorlopend met heldere overtuiging en prijzenswaardige verfijning voor John Wilson, wiens innemend communicatieve, welgevormde en liefdevolle vertolkingen van zowel het opzwepende Polonia (1915) als het naar mijn mening nog steeds onderschatte eenakterballet The Sanguine Fan (1917) zich gemakkelijk staande kunnen houden in het verheven gezelschap van Boults geliefde EMI-opnamen uit het midden van de jaren zeventig. Wilsons behandeling van Sospiri (1914) is bijzonder bedwelmend, met een aantal prachtig beoordeelde, 'old school' strijkers portamento die Barbirolli zelf waardig zijn, en hij schittert ook in de twee prachtige miniaturen Carissima (1914) en Rosemary (de laatste een bewerking uit 1915 van een pianostuk uit 1882 getiteld Douce pensée). Alleen de vroege, orgelrijke Sursum corda (1894) slaagt er misschien niet in om de herhaling te verbeteren.
Elgarians zouden zeker een oor moeten lenen aan deze ondernemende en lonende Somm-anthologie. Eersteklas productiewaarden en gezaghebbende aantekeningen van Andrew Neill.

Here’s a supremely enjoyable Elgar survey centred around a clutch of works composed during the Great War, three of which were directly inspired by the plight of Belgium. Carillon (1914), Une voix dans le désert (1915) and Le drapeau belge (1916) employ patriotic texts by the exiled, then London-based Belgian poet Emile Cammaerts (1878-1953), and the first at least won considerable public acclaim. Speaker Simon Callow delivers the goods with characteristic relish; soprano Susan Gritton is a beguiling presence in the surprisingly restrained Une voix dans le désert (by some margin the most imaginatively wrought and subtly textured of the three settings).
Throughout, the BBC Concert Orchestra respond with bright-eyed conviction and commendable polish for John Wilson, whose endearingly communicative, shapely and affectionate readings of both the rousing Polonia (1915) and to my mind still underestimated one-act ballet The Sanguine Fan (1917) easily hold their own in the august company of Boult’s fondly regarded mid-1970s EMI recordings. Wilson’s treatment of Sospiri (1914) is particularly intoxicating, with some beautifully judged, ‘old school’ string portamento worthy of Barbirolli himself, and he also shines in the two exquisite miniatures Carissima (1914) and Rosemary (the latter a 1915 reworking of a piano piece from 1882 entitled Douce pensée). Only the early, organ-rich Sursum corda (1894) perhaps fails to improve on repetition.
Elgarians should certainly lend an ear to this enterprising and rewarding Somm anthology. First-class production values, and authoritative notes from Andrew Neill.