december 2014
Helen Grime: Night Songs
Hallé Soloists & Orchestra o.l.v. Sir Mark Elder & Jamie Phillips
Contrasterende en meeslepende werken die alle de karakteristieke stem van deze jonge componist dragen, hier met echte toewijding verdedigd door de Hallé.

In de zes jaar sinds ze voor het eerst bekend werd, heeft Helen Grime nog een aantal andere werken voor orkest en ensemble geschreven, waardoor deze cd een meer dan normaal inclusief overzicht is van haar output tot nu toe. Virga heeft een aantal spraakmakende hoorzittingen gehad, wat de vindingrijkheid onderstreept waarmee de aanvankelijk ingewikkelde texturen zich openen om een ongekunstelde vioollijn te onthullen waarvan de evolutie ook een getransformeerde reprise van eerder materiaal met zich meebrengt. Dit proces van verandering en terugkeer wordt verder verfijnd in het strijksextet Into the faded air, met zijn behendige samenspel van duo's en trio's, terwijl continue ontwikkeling de drie delen van het Klarinetconcert doorsnijdt met zijn improviserende centrale cadens die leidt tot een buitenaardse finale.
Een concertante aspect is meer indirect zichtbaar in A Cold Spring, met hoorn als eerste onder gelijken in het lichtgevende centrale deel, terwijl de resterende stukken allemaal doorgecomponeerde ontwerpen zijn die putten uit grotere krachten. Everyone Sang ontvouwt zich als meervoudige uitwerkingen van de oorspronkelijke melodie naar een koraalachtige apotheose, waarna Night Songs zich richt op het contrast tussen de twee melodielijnen en zo de meest dubbelzinnige oplossing biedt. Het meest indrukwekkend is Near Midnight, met zijn vreemd amorfe activiteit – hoorbaar gemaakt door de verzekerde orkestrale behandeling – en ruimschoots het fatalistische gedicht van DH Lawrence oproept dat het inspireerde.
De uitvoeringen zijn een eerbetoon aan de toewijding van de Hallé-spelers, of ze nu in orkestrale of ensemblevorm zijn, en zijn allemaal opgenomen met de ruimtelijkheid en directheid die deze muziek nodig heeft. Gedetailleerde aantekeningen en opvallend boekwerkillustraties versterken een sterke aanbeveling.

In the six years since she first came to prominence, Helen Grime has gone on to write several further works for orchestra and ensemble, so making this disc a more than usually inclusive overview of her output to date. Virga has had a number of high-profile hearings, underlining the resourcefulness with which its initially intricate textures open out to reveal an unadorned violin line whose evolution also brings a transformed reprise of earlier material. This process of change and return is further refined in the string sextet Into the faded air, with its dextrous interplay of duos and trios, while continuous development cuts across the three movements of the Clarinet Concerto with its improvisatory central cadenza leading to an otherworldly finale.
A concertante aspect is more obliquely evident in A Cold Spring, with horn emerging as first among equals in the luminous central movement, whereas the remaining pieces are all through-composed designs that draw on larger forces. Everyone Sang unfolds as multiple elaborations of its initial melody towards a chorale-like apotheosis, then Night Songs focuses on contrast between its twin melodic lines as affords the most equivocal of resolutions. Most impressive is Near Midnight, with its strangely amorphous activity – made audible through the assured orchestral handling – as amply evokes the fatalistic poem by DH Lawrence that inspired it.
The performances are a tribute to the dedication of the Hallé players, whether in orchestral or ensemble guise, and have all been recorded with the spaciousness and immediacy which this music needs. Detailed notes and striking booklet artwork enhance a strong recommendation.