november 2014
The Bells of Dawn - Russian Sacred and Folk Songs
Dmitri Hvorostovsky & Grand Choir ‘Masters of Choral Singing’ o.l.v. Lev Kontorovich
Of het nu gaat om Russische religieuze of volksmuziek, Hvorostovksy is zowel prachtig dramatisch als ontroerend.

De nieuwe cd van Dmitri Hvorostovsky verkent twee krachtige strengen van de Russische muzikale structuur, volksliederen en orthodoxe kerkelijke hymnes, gescheiden in dit programma door het bekende lied 'Een sneeuwstorm veegt de straat' van Alexander Varlamov en eindigend met Georgy Sviridovs Pushkin-zetting 'De klokken van de dageraad', waaraan de opname zijn titel ontleent. De zang hier, ondersteund door de rijke klanken van The Grand Choir 'Masters of Choral Singing', is verfijnder dan je zou verwachten te horen in een gemiddelde Russische kerk op een zondagochtend, maar Hvorostovsky overdrijft het niet. In de kenmerkend weelderige harmonieën van Pavel Chesnokovs hymnes slaat Hvorostovsky een toon aan van ongekunstelde oprechtheid, die het koor evenaart in welluidendheid, beheersing van de melodielijn en in ongekunstelde expressiviteit.
Hier en in werken van Dobri Khristov, Mikhail Burmagin en Alexander Arkhangelsky is de overweldigende indruk dat de muziek Hvorostovsky na aan het hart ligt, en dat de dramatische impact gericht is op een hogere macht dan het loutere operatoneel. Het mooie Varlamov-lied, gearrangeerd voor solist en gemengd koor door dirigent Lev Kontorovich, fungeert als een brug naar het folkcomponent van de schijf. Hier is Hvorostovsky eveneens in zijn element, en vindt hij de spontaniteit van de frasering en de subtiele intonaties van vreugde en verdriet (vooral verdriet) die deze tijdloze verhalen omarmen: de drie liederen die Hvorostovsky zingt zonder het refrein zijn vooral tekenend voor zijn interpretatieve intensiteit en gevoeligheid. 'The Bells of Dawn' van Sviridov, wiens Esenin-cyclus Russia Cast Adrift Hvorostovsky op memorabele wijze opnam in de jaren negentig, zorgt voor een aangrijpend nostalgisch einde.

Dmitri Hvorostovsky’s new disc explores two potent strands of Russia’s musical fabric, folksong and Orthodox Church anthems, separated in this programme by the well-known song ‘A snowstorm sweeps the street’ by Alexander Varlamov and ending with Georgy Sviridov’s Pushkin setting ‘The Bells of Dawn’, from which the recording takes its title. The singing here, backed by the rich sonorities of The Grand Choir ‘Masters of Choral Singing’, is more sophisticated than you might expect to hear in your average Russian church on a Sunday morning but Hvorostovsky does not over-egg it. In the characteristically lush harmonies of Pavel Chesnokov’s anthems, Hvorostovsky strikes a note of artless sincerity, matching the choir in mellifluousness, control of melodic line and in unaffected expressiveness.
Here and in works by Dobri Khristov, Mikhail Burmagin and Alexander Arkhangelsky, the overwhelming impression is that the music is close to Hvorostovsky’s heart, its dramatic impact directed at a higher power than the mere operatic stage. The lovely Varlamov song, arranged for soloist and mixed choir by the conductor Lev Kontorovich, acts as a bridge to the disc’s folk component. Here Hvorostovsky is equally in his element, finding the spontaneity of phrasing and the subtle inflections of joy and sadness (mainly sadness) that these timeless narratives embrace: the three songs that Hvorostovsky sings without the chorus are especially telling of his interpretative intensity and sensibility. ‘The Bells of Dawn’ by Sviridov, whose Esenin cycle Russia Cast Adrift Hvorostovsky memorably recorded in the 1990s, makes for a poignantly nostalgic envoi.