november 2014
Debussy: Images & Préludes, Book II
Marc-André Hamelin
De vele facetten van deze muziek – de delicatesse, de bedachtzaamheid en het mysterieuze drama – worden allemaal briljant verkend door Hamelin, die gedurende het hele stuk karakteristieke beelden voor de luisteraar schetst.

Marc-André Hamelins gestalte, die vanaf het begin al buitengewoon was, neemt met elk nieuw nummer toe. En hier in zijn nieuwste album bedwingt hij zijn legendarische, transcendente techniek om Debussy's essentie met een overweldigend gemak en natuurlijkheid over te brengen. Voor hem zou persoonlijke eigenaardigheid of belemmering - een vastberadenheid om koste wat het kost anders te zijn - Debussy's genie beledigen, en dus biedt hij diepgaande expressieve maar heldere en transparante inzichten in de krioelende verbeelding van de componist.
Zijn opening van 'Reflets dans l'eau' is angstaanjagend schaduwrijk en lui; en in de laatste pagina's, wanneer de rimpelingen vanuit het centrum naar buiten bewegen, is er een griezelig gevoel van stilte en resolutie. In ‘Cloches à travers les feuilles’ luiden de begrafenisklokken van dorp tot dorp, van Allerheiligen tot Allerzielen met een bijzondere ontroering, terwijl er in ‘Brouillards’ een prachtige, zij het onbedoelde riposte is op een drogere Franse traditie (die het minst boeiend wordt geïllustreerd in bijvoorbeeld de opname van Cécile Ousset) met een griezelig gevoel van griezelig verschuivende mist en flikkerende halflichten. In ‘Hommage à S Pickwick Esq’ voel je hoe, zoals Roger Nichols het in zijn wetenschappelijke, geestige en gevoelige aantekeningen zegt, Debussy ‘eerder Engelse koelbloedigheid bewonderde (dat waren nog eens tijden…), maar er niet buiten stond om het af en toe een sneer in de ribben te geven’. Tot slot losten ‘Feux d’artifice’ en een vurige vertoning van Bengaalse lichten, windmolens en opstijgende raketten op in een ver fragment van de Marseillaise.
De poëtische glans en afwerking van al deze uitvoeringen zijn dingen om over te verwonderen, waardoor ik verlang naar meer Debussy, om nog maar te zwijgen van Fauré en Ravel, van een artiest die uitstekend is afgestemd op het Franse repertoire, en op zoveel andere dingen. Hamelins glinsterende sonoriteit wordt feilloos vastgelegd door het Hyperion-team. Dit is een cd om te koesteren.

Marc-André Hamelin’s stature, extraordinary from the start, increases with every new issue. And here in his latest album he subdues his legendary, transcendent technique to convey Debussy’s very essence with a surpassing ease and naturalness. For him, personal idiosyncrasy or impediment – a determination to be different at all costs – would affront Debussy’s genius, and so he offers profoundly expressive yet lucid and transparent insights into the composer’s teeming imagination.
His opening to ‘Reflets dans l’eau’ is hauntingly shaded and indolent; and in the final pages, when the ripples move outwards from the centre, there is an uncanny sense of stillness and resolution. In ‘Cloches à travers les feuilles’ the funeral bells toll from village to village, from All Saints’ Day to All Souls’ Day with a special poignancy, while in ‘Brouillards’ there is a superb if unintentional riposte to a drier French tradition (exemplified at its least engaging in, for example, Cécile Ousset’s recording) with an uncanny sense of eerily shifting mist and flickering half-lights. In ‘Hommage à S Pickwick Esq’ you sense how, as Roger Nichols puts it in his scholarly, witty and sensitive notes, Debussy ‘rather admired English sangfroid (those were the days…), but was not beyond giving it the occasional dig in the ribs’. Finally, ‘Feux d’artifice’ and a fiery display of Bengal lights, pinwheels and soaring rockets resolved in a distant fragment of the Marseillaise.
The poetic sheen and finish of all these performances are things to marvel at, leaving me to long for more Debussy, to say nothing of Fauré and Ravel, from an artist supremely attuned to the French repertoire, as to so much else. Hamelin’s glistening sonority is flawlessly captured by the Hyperion team. This is a disc to treasure.