oktober 2014


Perla Barocca: Early Italian Masterpieces

Rachel Podger & Marcin Swiatkiewicz & Daniele Caminiti

De rijke barokke kleur – van de muziek, de interpretatie en de instrumenten zelf – verrast en verrukt de hele tijd, net als de vrolijke levendigheid van het spel.

Een verleidelijkere introductie tot de geneugten van de Italiaanse vioolmuziek uit de 17e eeuw is moeilijk voor te stellen. De componisten die in dit programma voorkomen, waren allemaal gefascineerd door de technische mogelijkheden van de viool, maar waren vooral geobsedeerd door de taak om levensvatbare vormen voor instrumentale muziek te creëren. De Cima is, uitgaande van vocale modellen, als een madrigaal in de manier waarop elke zin een nieuwe variant presenteert, terwijl de latere sonates van Fontana, Castello, Marini en Uccellini hun aanwijzingen halen uit de zeer expressieve vocale monodie. Tegen de tijd dat we de boeiende sonate van Isabella Leonarda bereiken, is de opeenvolging van ideeën samengesmolten tot een reeks korte, afzonderlijke bewegingen.

Rachel Podger en haar begeleiders genieten ervan om het gevoel van ontdekking, opwinding en intense gevoel van deze stukken naar voren te brengen, maar zonder de substantie van de muziek geweld aan te doen. Rubato-toetsen, subtiele tempowisselingen en stijlvolle versieringen bevorderen het noodzakelijke gevoel van flexibiliteit en vrijheid, en Podgers zuivere toon en expressieve strijkkunst worden goed aangevuld door Marcin Świątkiewicz' heldere, scherpe kopie van een Italiaans klavecimbel uit het begin van de 17e eeuw en Daniele Caminiti's fantasierijke theorbespel. Het orgel biedt een ander welkom contrast van kleur, niet in de laatste plaats in de fijne solo Gabrieli ricercar, maar creëert af en toe een probleem van evenwicht; bepaalde noten in het middenregister hebben een sterke resonantie die de neiging heeft de lagere noten van de viool te verdoezelen.

Het programma eindigt met een spectaculaire uitvoering van Bertali's Chiaconna - uitbundige improvisatie door de continuospelers die een perfecte achtergrond vormen voor Podgers fantasievluchten.

It would be hard to imagine a more enticing introduction to the delights of 17th-century Italian violin music. The composers represented in this programme were all fascinated by the violin’s technical possibilities but, more than that, were absorbed by the task of creating viable forms for instrumental music. Starting from vocal models, the Cima is like a madrigal in the way each sentence presents a new variant, whereas the later sonatas by Fontana, Castello, Marini and Uccellini take their cue from the highly expressive vocal monody. By the time we reach Isabella Leonarda’s captivating sonata, the succession of ideas has coalesced into a sequence of short, distinct movements.

Rachel Podger and her accompanists enjoy bringing out these pieces’ sense of discovery, of excitement and intense feeling, yet without doing violence to the substance of the music. Touches of rubato, subtle tempo changes and stylish ornamentation promote the necessary feeling of flexibility and freedom, and Podger’s pure tone and expressive bowing are well complemented by Marcin Świątkiewicz's bright, pungent copy of an Italian harpsichord from the early 1600s and Daniele Caminiti’s imaginative theorbo-playing. The organ provides another welcome contrast of colour, not least in the fine solo Gabrieli ricercar, but occasionally creates a problem of balance; certain notes in the middle register have a strong resonance which tends to obscure the violin’s lower notes.

The programme ends with a spectacular performance of Bertali’s Chiaconna –ebullient improvisation by the continuo players providing a perfect backdrop for Podger’s flights of fancy.