oktober 2014


Jonathan Dove: Song Cycles

Claire Booth & Patricia Bardon & Nicky Spence & Andrew Matthews-Owen

Ontroering, hoop, vrede – onderwerpen van zoveel van de meest memorabele liederencycli – worden hier evenzeer weerspiegeld in Doves prachtige muziek als in de woorden.

Als je wilt weten wat er met het Engelse lied is gebeurd sinds Britten, is dit een goede plek om te beginnen. Jonathan Dove heeft een aanzienlijk aantal solozangwerken op zijn naam staan. De vier liederencycli op deze cd delen de kenmerken die Dove zijn individuele stem geven – niet in de laatste plaats de vaardigheid, misschien geleerd van Britten, om een ​​eenvoudig idee te vinden dat een heel lied omvat – en toch zijn ze opvallend verschillend.

In het onbegeleide Ariel begint sopraan Claire Booth met het imiteren van het geluid van de zee aan de kust, voegt een blaffende hond en een kraaiende haan toe en omarmt zo volledig de wereld van The Tempest, die in fragmenten van Shakespeare-teksten wordt gevat, dat de cyclus bijna aanvoelt als een opera in miniatuur. Het is een virtuoze uitvoering, gezongen met sensuele schoonheid. Out of Winter, op gedichten van de tenor Robert Tear, is een soms ironische bewerking van Brittens Winter Words (de verhalen van de reizende jongen en de begrafenis van de koorleider krijgen elk een doordachte draai). Tear wist hoe hij teksten moest schrijven die goed zouden zingen en tenor Nicky Spence brengt ze over met Pears-achtige pointe. De andere twee cycli – de op Lorca gebaseerde Cut My Shadow en All You Who Sleep Tonight op korte gedichten van Vikram Seth – vallen ten deel aan mezzosopraan Patricia Bardon. Haar zang is in de korte Lorca-cyclus allemaal aarde en vuur, maar All You Who Sleep Tonight, sensueel en speels, wordt naar een extatisch hoogtepunt gedragen op golven van minimalistische ritmische energie (het enige aspect van Doves stijl dat voorspelbaar lijkt). Andrew Matthews-Owen is de ondersteunende begeleider. Hier zijn vier zeer fantasierijke nieuwe liederencycli, die elk een eigen leven verdienen.

If you want to find out what has happened to English song since Britten, this is as good a place to start as any. Jonathan Dove has an appreciable number of solo vocal works to his name. The four song-cycles on this disc share the characteristics that give Dove his individual voice – not least the skill, perhaps learnt from Britten, to light upon a simple idea that encapsulates a whole song – and yet they are strikingly different.

In the unaccompanied Ariel, soprano Claire Booth starts by mimicking the sound of the sea on the shore, adds a barking dog and a cock crowing, and so completely embraces the world of The Tempest, glimpsed in shards of Shakespearean text, that the cycle almost feels like an opera in miniature. It is a virtuoso performance, sung with sensuous beauty. Out of Winter, to poems by the tenor Robert Tear, is a sometimes wry reworking of Britten’s Winter Words (the stories of the journeying boy and the choirmaster’s burial are each given a thoughtful twist). Tear knew how to pen texts that would sing well and tenor Nicky Spence puts them across with Pears-like point. The other two cycles – the Lorca-based Cut My Shadow, and All You Who Sleep Tonight on short poems by Vikram Seth – fall to mezzo Patricia Bardon. Her singing is all earth and fire in the brief Lorca cycle but All You Who Sleep Tonight, sensuous and playful, is carried to an ecstatic climax on waves of minimalist rhythmic energy (the one facet of Dove’s style that may seem predictable). Andrew Matthews-Owen is the supportive accompanist. Here are four highly imaginative new song-cycles, each deserving of a life of its own.