september 2014
Ferradini: Al santo sepolcro
Roberta Invernizzi & L’Opera Stravagante
Invernizzi is dramatisch, ontroerend en volledig betrokken in deze meeslepende uitvoering van minder bekende, maar zeer indrukwekkende religieuze muziek uit de 18e eeuw.

De Venetiaanse componist Giovanni Battista Ferrandini (1709-91) werkte in München en trok zich daarna terug in Padua, waar hij in 1771 de jonge Mozart ontmoette. Er zijn zelfs enkele tangentiële verbanden tussen de twee componisten: Mozarts La finta giardiniera en Idomeneo werden beide gecomponeerd voor het Residenz-hoftheater in München, dat in 1753 werd ingehuldigd met Ferrandini's Catone in Utica. Vroeger werd (ten onrechte) gedacht dat zijn Il pianto di Maria Vergine 30 jaar eerder door Händel was gecomponeerd, en afwijkende opnamen van Anne Sofie von Otter met Musica Antiqua Köln (Archiv, 7/94), Agnès Mellon met Arion (earlymusic.com), Bernarda Fink met Il Giardino Armonico (L’Oiseau-Lyre, 9/09) en Maria Keohane met het European Union Baroque Orchestra (ERP, 4/14) bevestigen dat Ferrandini’s grafcantate een klagend miniatuurmeesterwerk is.
Roberta Invernizzi’s zeldzame genie om luisteraars in vervoering te brengen bij elk woord en elk muzikaal gebaar komt volledig naar voren in deze live Oostenrijkse radio-opname. Meer dan welke van de eerder genoemde versies ook, slaagt ze erin de perfecte balans te vinden tussen spirituele oprechtheid en dramatische vertelling. De plechtig mooie strijkpartijen in de aria's worden onberispelijk geschaduwd door L'Opera Stravagante, en sommige instrumentalisten herconfigureren zich als de gambaconsort Gambe di Legno in O spettacolo pur troppo funesto. Deze overpeinzing van de belofte van verlossing in het paradijs van de gekruisigde Christus aan de goede dief bevat archaïsche partituren voor violen en concertante aartsluit, en deze zijn betoverend in de lange langzame aria 'Del Vostro Dio mirate'. Dit is blijkbaar een gelimiteerde editie - dus grijp deze intelligent verfijnde uitvoeringen zolang het kan.

The Venetian composer Giovanni Battista Ferrandini (1709 91) worked in Munich and then retired to Padua – where he met the young Mozart in 1771. In fact, there are some tangential connections between the two composers: Mozart’s La finta giardiniera and Idomeneo were both composed for Munich’s Residenz court theatre, which was inaugurated in 1753 with Ferrandini’s Catone in Utica. His Il pianto di Maria Vergine was formerly thought (wrongly) to be composed by Handel 30 odd years earlier, and dissimilar recordings by Anne Sofie von Otter with Musica Antiqua Köln (Archiv, 7/94), Agnès Mellon with Arion (earlymusic.com), Bernarda Fink with Il Giardino Armonico (L’Oiseau-Lyre, 9/09) and Maria Keohane with the European Union Baroque Orchestra (ERP, 4/14) confirm that Ferrandini’s sepulchral cantata is a plangent miniature masterpiece.
Roberta Invernizzi’s rare genius for making listeners hang rapturously on every word and musical gesture is fully to the fore in this live Austrian radio recording. More than any of the aforementioned versions, she strikes the perfect balance between spiritual sincerity and dramatic narration. The solemnly beautiful string parts in the arias are impeccably shaded by L’Opera Stravagante, and some of the instrumentalists reconfigure as the viol consort Gambe di Legno in O spettacolo pur troppo funesto. This contemplation of the crucified Christ’s promise of salvation in Paradise to the good thief features archaic scoring for viols and concertante archlute, and these are spellbinding in the long slow aria ‘Del Vostro Dio mirate’. This is apparently a limited edition – so snap up these intelligently refined performances while you can.