augustus 2014
America
SWR Vokalensemble, Stuttgart o.l.v. Marcus Creed
Een aantrekkelijk programma met Amerikaanse muziek uit de 20e eeuw, met zowel koorachtige zwaartepunten als openlijke kwetsbaarheid, op een zeer eigenzinnige manier benaderd.

Dit is een nauwgezette selectie van Amerikaanse muziek, die het bekende en onbekende combineert, van een uitstekend koor. Coplands Four Motets op teksten uit de Psalmen waren studentenstukken die hij in 1921 schreef voor zijn lerares Nadia Boulanger, die ze zeer bewonderde, maar ze werden pas in 1979 gepubliceerd. Hoewel de volwassen Copland rudimentair is, zijn ze indrukwekkend als ze zo worden gezongen. Een andere zeldzaamheid is A Stopwatch and an Ordnance Map, een gedicht van Stephen Spender dat in 1940 door Barber is gezet voor mannenstemmen en pauken; het onderwerp van een soldaat die sneuvelde in de Spaanse Burgeroorlog maakte het actueel.
Het meest substantiële werk is Feldmans Rothko Chapel voor solo altviool, discrete percussie en stemmen. Geschreven in 1971, is het bijna een begrafenismars voor Rothko, die het jaar ervoor zelfmoord pleegde. Het is makkelijk om je die enorme, bijna lege doeken rond de muren van de kapel in Houston voor te stellen. Interessant genoeg is dit niet de eerste opname van Rothko Chapel door het SWR Vocal Ensemble, aangezien het in 2001 op hun geheel Feldman-cd stond. De nieuwe versie duurt drie minuten langer, maar het is een van Feldmans meest toegankelijke stukken – welsprekende altviool-schrijfkunst en stemmen die hypnotiserend afwisselen met percussie. Niemand anders had het kunnen schrijven. Dat geldt ook voor Bernsteins Missa brevis en de werken van Reich en Cage die een uitstekende bloemlezing compleet maken, uitstekend uitgevoerd: boekje-notities kort aan informatie.

This is a fastidious selection of American music, blending the known and unknown, from an outstanding choir. Copland’s Four Motets to texts from the Psalms were student pieces written in 1921 for his teacher Nadia Boulanger, who much admired them, but they weren’t published until 1979. Although the mature Copland is vestigial, sung like this they’re impressive. Another rarity is A Stopwatch and an Ordnance Map, a poem by Stephen Spender set for male voices and timpani by Barber in 1940; its subject of a soldier killed in the Spanish Civil War made it topical.
The most substantial work is Feldman’s Rothko Chapel for solo viola, discreet percussion and voices. Written in 1971, it’s almost a funeral march for Rothko, who took his own life the year before. It’s easy to imagine those huge near-blank canvasses round the walls of the chapel at Houston. Interestingly this is not the first recording of Rothko Chapel by the SWR Vocal Ensemble, since it was on their all-Feldman disc in 2001. The new version takes three minutes longer but it’s one of Feldman’s most accessible pieces – eloquent viola-writing and voices alternating mesmerically with percussion. Nobody else could have written it. That’s also true of Bernstein’s Missa brevis and the Reich and Cage works which complete an outstanding anthology, superbly performed: booklet-notes short on information.