juli 2014


Amorosi pensieri: Songs for the Habsburg Court of the 1500s

Cinquecento

Uitstekende samenzang en karakteristieke stemmen die elke invalshoek van deze onbekende, maar direct boeiende seculiere liederen uit de Renaissance verkennen.

Dit is geweldig. Tot nu toe heeft Cinquecento – dat fantastische mannelijke sextet in Wenen dat bijna 10 jaar lang bijna elke zondagochtend een mis uit de 16e eeuw zong in de Rochuskerk, naast prachtig gezang – voornamelijk religieuze muziek opgenomen. Maar ze zijn niet minder overtuigend in het liedrepertoire. Het is niet alleen dat hun ensemble en stemming vlekkeloos zijn, noch dat ze met zes zeer individuele stemmen een verbazingwekkend scala aan kleuren kunnen creëren, maar dat ze met hun multiculturele krachten moeiteloos in de stijl van de muziek passen, of de teksten nu in het Italiaans, Frans of Duits zijn.

Zoals op de meeste van hun eerdere platen hebben ze gekozen voor Weens repertoire – of liever, in dit geval, muziek van componisten uit de Lage Landen die belangrijke posities bekleedden aan de Keizerlijke Kapel in Wenen. Monte en Regnart waren ongelooflijk productief: als we mijlenver verwijderd zijn van een van hen in complete moderne edities, dan is dat absoluut niet omdat de muziek op enigerlei wijze zwak is, zoals je op deze plaat kunt horen. Ik weet niet of een van de 25 korte stukken hier eerder is opgenomen: Monte (veruit de meest productieve madrigalist aller tijden) heeft hier acht meesterlijke stukken; Jean Guyot (voor zover ik kan zien, nooit eerder opgenomen) heeft zes charmant kleverige stukken in de stijl van Gombert op speed; voor de soevereine (en ook productieve) Vaet horen we de enige niet-Latijnse stukken die hij componeerde, alle drie; en de plaat eindigt met een verrukkelijke selectie van liederen in het Duits en Italiaans van de luchtigere Regnart. Mis het niet.

This is great. Hitherto Cinquecento – that marvellous male-voice sextet in Vienna who have sung a 16th-century Mass almost every Sunday morning in the Rochuskirche for almost 10 years, alongside gorgeous chant-singing – have mainly recorded sacred music. But they are no less persuasive in the song repertory. It’s not just that their ensemble and tuning are flawless, nor that with six highly individual voices they can create an amazing range of colours, but that with their multicultural forces they can fit effortlessly into the style of the music, whether the texts are in Italian, French or German.

As in most of their previous records, they have chosen Viennese repertory – or rather, in this case, music by composers from the Low Countries who had major positions at the Imperial Chapel in Vienna. Monte and Regnart were unbelievably prolific: if we are miles from having either of them in complete modern editions, that is absolutely not because the music is in any sense feeble, as you can hear on this record. I am not aware that any of the 25 short pieces here has been recorded before: Monte (by far the most prolific madrigalist of all time) has here eight masterful pieces; Jean Guyot (so far as I can see, never previously recorded) has six charmingly gooey pieces in the manner of Gombert on speed; for the sovereign (and also prolific) Vaet we hear the only non-Latin pieces he composed, all three of them; and the record ends with a mouth-watering selection of songs in German and Italian by the more light-hearted Regnart. Don’t miss it.