juni 2014
Panufnik: Symphonic Works, Vol. 7
Berlin Konzerthaus Orchestra & Polish Radio Symphony Orchestra o.l.v. Łukasz Borowicz
Een indrukwekkend deel in de Panufnik-serie symfonische werken van het CPO en een belangrijke bijdrage aan het honderdste geboortejaar van de componist.

De Sinfonia di Sfere, Panufniks Vijfde, is hier natuurlijk de belangrijkste attractie. Het is een complex werk qua architectuur, de ‘sferen’ zijn die van hemelse harmonie, maar door de componist geïnterpreteerd als een structureel signaal, zodat er ‘sferen’ van harmonie, van ritme, dynamiek en orkestrale klank zijn, die hij wilde begrijpen als ‘een opstijging naar sferen van contemplatieve gedachten en gevoelens’. Als dat klinkt als een tegenstelling tussen het technische en het mystieke, dan is dat in zekere zin ook zo, op een manier die geheel kenmerkend is voor de componist. De symfonie is zeker ‘abstract’ op een manier die voldoende was om het publiek te plezieren bij de première in 1976 door het LSO onder leiding van David Atherton, maar dit wordt afgewisseld met een zwevende, dromerige kwaliteit die het zeer origineel maakt.
De eerste uitvoerders van het werk namen het vervolgens op voor Decca in 1978, en dit is opnieuw uitgebracht op Explore; het is heel fijn en precies, maar de helderheid van de nieuwe opname laat alle details van Panufniks opmerkelijke partituur, waar Borowicz op elk moment van geniet, nog beter tot zijn recht komen. (Er is nog een opname van John Storgårds – Ondine, 11/07 – die ik niet heb gehoord.) Iets dat ook in overweging moet worden genomen, is de fantastische uitvoering hier van het Fagotconcert, geen lichtgewicht van 20 minuten, en zeker een van de beste die voor dit instrument zijn bedacht. Het is een donker dramatisch werk, geschreven ter nagedachtenis aan de vermoorde Poolse katholieke priester Fr Jerzy Popieuszko in 1985, en wordt hier op een krachtige, diepgevoelde manier vertolkt door Michael von Schönermark. De cd wordt afgerond door de prachtige Sydney-setting Love Song en Landscape, waarvan de anodyne titel een meditatief maar enorm krachtig werk verbergt. Een echte aanrader.

The Sinfonia di Sfere, Panufnik’s Fifth, is of course the main attraction here. It’s a complex work architecturally, the ‘spheres’ being those of celestial harmony, but interpreted by the composer as a structural cue, so that there are ‘spheres’ of harmony, of rhythm, dynamics and orchestral sound, which he wished to be understood as ‘an ascent into spheres of contemplative thoughts and feelings’. If that sounds like a contradiction between the technical and the mystical, then in some ways it is, in a manner entirely characteristic of the composer. The symphony is certainly ‘abstract’ in a way sufficient to please the audience at its premiere in 1976 by the LSO under David Atherton, but this alternates with a floating, dream-like quality that makes it highly original.
The first performers of the work subsequently recorded it for Decca in 1978, and this has been reissued on Explore; it is very fine and precise, but the clarity of the new recording allows all the detail of all Panufnik’s remarkable scoring, relished at every moment by Borowicz, to come through even more. (There is a further recording under John Storgårds – Ondine, 11/07 – which I have not heard.) Something that should also be taken into consideration is the fabulous performance here of the Bassoon Concerto, no lightweight at 20 minutes, and certainly one of the greatest conceived for the instrument. It’s a darkly dramatic work, written in memory of the murdered Polish Catholic priest Fr Jerzy Popieuszko in 1985, and is given a powerful, deeply felt rendition here by Michael von Schönermark. The disc is rounded off by the lovely Sydney setting Love Song, and Landscape, whose anodyne title hides a meditative but tremendously powerful work. Highly recommended.