mei 2014
Marie et Marion
Anonymous 4
De verfijning en details van deze liederen uit het 13e-eeuwse Frankrijk worden op prachtige en boeiende wijze vastgelegd door Anonymous 4 in hun terugkeer naar de Codex van Montpellier.

Twintig jaar geleden had Anonymous 4 de absurde moed om een cd uit te brengen die volledig beperkt was tot motetten uit de 13e-eeuwse Montpellier Codex – een enorme verzameling van bijna 400 werken die bijna nooit worden uitgevoerd en alles tegenspreken wat van geweldige muziek wordt verwacht: kleine stukjes, meestal tussen de één en twee minuten lang, meestal drie teksten die tegelijkertijd worden uitgevoerd, vaak in verschillende talen en soms volkomen irrelevant voor elkaar, gepropt in texturen met de stemmen die min of meer hetzelfde beperkte bereik innemen. Maar het werd goed ontvangen; en de liefhebbers zullen meer dan verheugd zijn om te ontdekken dat ze hetzelfde opnieuw hebben gedaan.
Deze keer hebben ze echter vier monofone trouvère-liederen toegevoegd, om de luisteraar te helpen de vier stemmen van deze vier zeer verschillende zangers te identificeren, die zo'n geweldig ensemble vormen. En ze hebben de muziek opnieuw samengevoegd in een interessant en intelligent programma, spelend met het idee dat er in zoveel middeleeuwse liederen dubbelzinnigheid bestaat over de vraag of de dame die wordt geprezen de Maagd Maria is of de herderin Marion. Ze hebben ook veel van de stukken in ‘progressieve’ vorm gepresenteerd: eerst alleen de motetus en dan het hele stuk, om het oor te helpen de details te ontwarren, die soms zijn beschreven als samengesteld met een positief Weberniaanse precisie.
Prachtige muziek, prachtig gezongen met absolute transparantie. En, zoals we gewend zijn, bevat het boekje alle teksten met goede vertalingen in het Engels, modern Frans en Duits.

Twenty years ago, Anonymous 4 had the absurd courage to issue a disc entirely confined to motets in the 13th-century Montpellier Codex – a massive collection of almost 400 works that are almost never performed and contradict everything that is expected of great music: tiny pieces, mostly between one and two minutes in length, usually three texts running simultaneously, often in different languages and sometimes entirely irrelevant to one another, crammed into textures with the voices occupying more or less the same restricted range. But it was well received; and its lovers will be more than delighted to find they have done the same again.
This time, though, they have added four monophonic trouvère songs, to help the listener identify the four voices of these four very different singers, who make such a marvellous ensemble. And they have once again assembled the music in an interesting and intelligent programme, playing on the notion that in so much medieval song there is ambiguity as to whether the lady being praised is the Virgin Mary or the shepherdess Marion. They have also presented a lot of the pieces in ‘progressive’ form: first just the motetus and then the entire piece, to help the ear disentangle the details, which have sometimes been described as assembled with a positively Webernian precision.
Gorgeous music, gorgeously sung with absolute transparency. And, as we have come to expect, the booklet includes all the texts with good translations into English, modern French and German.