mei 2014
Peace & Celebration
European Union Baroque Orchestra o.l.v. Lars Ulrik Mortensen
Het koor van Clare College, Cambridge, samen met hun European Union Baroque Orchestra-collega's en countertenor Alex Potter, laat een perfecte balans zien tussen ingetogenheid en uitbundigheid.

Eternal source of light divine werd geschreven (maar misschien niet uitgevoerd) voor de verjaardag van koningin Anna in 1713. De Ode werd eerder gecombineerd met Händels vier anthems voor de kroning van George II (1727) in een gedenkwaardige opname door het Choir of King’s College, Cambridge, en de Academy of Ancient Music (EMI, A/01), maar dit herhaalde recept is gerechtvaardigd vanwege de verfrissende spontaniteit van deze wratten-en-al live-opname die vorig jaar werd gemaakt op St John’s Smith Square. Clare College Choir is in elk technisch opzicht uitstekend en er is geen spoor van geposeerde clichés: hun uitroepen van ‘God save the King!’ tijdens Zadok the Priest lijken meer op een uiting van zelfverzekerde hoop dan op louter bombast. Veel dirigenten weten raad met Händels trompetten en drums in D majeur, maar Lars Ulrik Mortensen komt het beste tot zijn recht in de contrasterende middendelen: de klagende hobo's en gedempte strijkers in het middendeel van Let thy hand be reinforced (‘Let justice and judgment’), het prachtige ritornello van ‘Upon thy right hand did stand the Queen’ (My heart is inditing) en de liefdevolle sierlijkheid van ‘Exceeding glad shall he be’ (The King shall rejoice) zijn allemaal subliem vormgegeven. De Purcelliaanse verrukking van het eerste deel van de Ode wordt vastgelegd door trompettist Sebastian Philpott en countertenor Alex Potter; in de volgende reeks nummers stralen Mortensen en zijn jeugdige crew de hoofse vreugde uit van Händels eerste Engelstalige meesterwerk. EUBO voert ook Op. 3 nr. 2 uit; hun meeslepende dialoog tussen twee celli en een solohobo in de Largo doet sommige meer ervaren barokorkesten verbleken.

Eternal source of light divine was written (but perhaps not performed) for the birthday of Queen Anne in 1713. The Ode was paired before with Handel’s four anthems for the coronation of George II (1727) in a memorable recording by the Choir of King’s College, Cambridge, and the Academy of Ancient Music (EMI, A/01), but this repeat prescription is justified because of the refreshing spontaneity of this warts-and-all live recording made last year at St John’s Smith Square. Clare College Choir are excellent in every technical respect and there’s no hint of posturing clichés: their exclamations of ‘God save the King!’ during Zadok the Priest seem more like a statement of confident hope than mere bombast. Plenty of directors know what to do with Handel’s trumpets and drums in D major but Lars Ulrik Mortensen comes into his own in the contrasting middle sections: the plaintive oboes and hushed strings in the middle section of Let thy hand be strengthened (‘Let justice and judgment’), the gorgeous ritornello of ‘Upon thy right hand did stand the Queen’ (My heart is inditing) and the affectionate gracefulness of ‘Exceeding glad shall he be’ (The King shall rejoice) are all moulded sublimely. The Purcellian rapture of the Ode’s first part is captured by trumpeter Sebastian Philpott and countertenor Alex Potter; in the following sequence of numbers Mortensen and his youthful crew radiate the courtly joy of Handel’s first English-language masterpiece. EUBO also perform Op 3 No 2; their rapturous dialogue between two cellos and solo oboe in the Largo puts some more experienced Baroque bands to shame.