april 2014
Augusta Read Thomas: Selected Works for Orchestra
Diverse artiesten
Dit onderzoek zou moeten helpen om de verdiende aandacht te vestigen op de Amerikaanse componiste Augusta Read Thomas, wiens twee kampioenen – Boulez en Knussen – hier haar muziek overtuigend bepleiten.

Ondanks het constante aantal werken dat op verschillende labels is verschenen, heeft Augusta Read Thomas (geb 1964) niet de aandacht gekregen die haar grote en diverse output verdient, dus deze eerste van twee cd's van Nimbus kan niet meer welkom zijn. De zes stukken bieden een bruikbaar perspectief op haar muziek gedurende bijna twee decennia, waarbij de openingsbrace met orkestrale werken de consistentie van haar denken in die periode onderstreept. Zo is Aureole (2013) een reeks fanfares die zowel schitterend als suggestief zijn, terwijl het meer innerlijke emoties aanraakt tegen het einde, terwijl Words of the Sea (1995) een symfonische suite is die herinnert aan het voorbeeld (niet de muziek) van twee onderschatte Amerikaanse figuren uit de naoorlogse periode - Jacob Druckman en Donald Erb - in zijn doelbewuste en virtuoze vooruitgang naar een stralende apotheose.
De andere vier werken onderstrepen allemaal het bereik van Thomas' muziek gedurende de jaren 2000. In My Sky at Twilight is minder een liederencyclus dan een scena waarvan de zanglijn de verschillende teksten net zo zeker samenbindt als het de emotionele traject van dit bewogen tweeluik van speculatie naar oplossing begeleidt, en Carillon Sky is een beknopt vioolconcert waarvan het orkestrale component op vergelijkbare wijze aanvoelt als een verlengstuk van het etherische sologedeelte. Terpsichore’s Dream is een studie in toenemende ritmische en textuurverandering, die steeds scherper en dynamischer wordt voorafgaand aan het gelukzalige einde, terwijl Silver Chants the Litanies een meer confronterende benadering nastreeft tussen hoorn en kamerorkest die culmineert in een andere verrukte epiloog – hoewel hier de stemming dubbelzinniger is naarmate de muziek in stilte vervalt.
De uitvoeringen zijn net zo overtuigend als verwacht gezien de betrokkenheid van mensen als Pierre Boulez en Oliver Knussen, terwijl de geluidskwaliteit en de uitgebreide boekjes met toelichtingen extra verbeteringen zijn. Men kan alleen maar met ongeduld wachten op Vol 2 van deze serie.

Despite the steady number of works that have appeared on various labels, Augusta Read Thomas (b1964) has not had the coverage her large and diverse output warrants, so this first of two discs from Nimbus could not be more welcome. The six pieces offer a viable perspective on her music over almost two decades, with the opening brace of orchestral works underlining the consistency of her thinking during that period. Thus Aureole (2013) is a sequence of fanfares both scintillating and evocative as it touches upon more inward emotions near its close, while Words of the Sea (1995) is a symphonic suite recalling the example (not the music) of two underrated post-war American figures – Jacob Druckman and Donald Erb – in its purposeful and virtuoso progress towards a luminous apotheosis.
The other four works all underline the range of Thomas’s music throughout the 2000s. In My Sky at Twilight is less a song-cycle than a scena whose vocal line binds together the diverse texts as surely as it guides the emotional trajectory of this eventful diptych from speculation to resolution, and Carillon Sky is a succinct violin concerto whose orchestral component similarly feels an extension of the ethereal solo part. Terpsichore’s Dream is a study in incremental rhythmic and textural change, gaining all the while in incisiveness and dynamism prior to its blissful close, while Silver Chants the Litanies pursues a more confrontational approach between horn and chamber orchestra that culminates in another rapt epilogue – though here the mood is more equivocal as the music recedes into silence.
The performances are as persuasive as expected given the involvement of such as Pierre Boulez and Oliver Knussen, while the quality of sound and the extensive booklet-notes are added enhancements. One can only await Vol 2 of this series with impatience.