februari 2014
Schumann / Reimann - Wigmore Hall Live
Wolfgang Holzmair & Imogen Cooper
Een recital waar twee artiesten samenkomen die volledig in harmonie zijn met het repertoire en met elkaar.

Wolfgang Holzmair maakte zijn debuut in Wigmore Hall in 1989. Hij is onlangs met pensioen gegaan als recitalpodium en deze cd met Schumann-liederen die Aribert Reimanns expressionistische Nachtstück-cyclus uit 1966 flankeren, is een passend eerbetoon aan een van de meest magnetische baritons. Het programma werd live opgenomen in de Wigmore Hall in december 2010 en bevat selecties uit Schumanns Op 39 Liederkreis samen met composities van Heine en Kerner. Je hoeft alleen maar naar ‘Mondnacht’ uit Liederkreis te luisteren om te waarderen hoe Holzmair, met zo'n schijnbaar moeiteloze controle over de ademhaling en de lyrische lijn, Eichendorffs tekst van tederheid en rust kon laten zweven. Imogen Cooper zorgt voor een oordeelkundig geproportioneerde begeleiding, ondersteunend, gevoelig en voedzaam, zowel op de stemming van het lied als op Holzmairs interpretatie ervan.
In een contrasterend gebied van het expressieve spectrum put Heine's 'Die beiden Grenadiere' uit Holzmair een heel scala aan vocale intonaties om het stoïcisme, de pijn, de berusting en de trots van de twee verslagen soldaten te karakteriseren, waarbij Coopers pianospel opnieuw precies de juiste nadruk en ritmische puls vindt. De vijf liederen van Reimanns Nachtstück fungeren als een dwingende 20e-eeuwse tegenhanger van Schumann, en illustreren Reimanns fantasierijke, complementaire creatieve impulsen bij het oproepen van de beelden uit Eichendorffs gedichten. De zanglijn en piano bereiken een delicate synthese die Holzmair en Cooper met de grootste subtiliteit interpreteren. Twee perfect gevormde Schumann-toegiften sluiten een recital af dat twee artiesten samenbrengt die volledig in harmonie zijn met het repertoire en met elkaar.

Wolfgang Holzmair made his Wigmore Hall debut in 1989. He has recently retired from the recital platform, and this disc of Schumann songs flanking Aribert Reimann’s Expressionist Nachtstück cycle of 1966 comes as a fitting tribute to one of the most magnetic of baritones. The programme was recorded live at the Wigmore Hall in December 2010 and includes selections from Schumann’s Op 39 Liederkreis together with settings of Heine and Kerner. One only has to listen to ‘Mondnacht’ from Liederkreis to appreciate the way that Holzmair could, with such seemingly effortless control of breath and lyrical line, float Eichendorff’s text of tenderness and tranquillity. Imogen Cooper provides a judiciously proportioned accompaniment, supportive, sensitive and supply responsive both to the mood of the song and to Holzmair’s interpretation of it.
In a contrasting region of the expressive spectrum, Heine’s ‘Die beiden Grenadiere’ draws from Holzmair a whole range of vocal inflection to characterise the stoicism, pain, resignation and defiance of the two defeated soldiers, Cooper’s piano-playing again finding just the right emphasis and rhythmic pulse. The five songs of Reimann’s Nachtstück act as a compelling 20th-century foil to the Schumann, illustrating Reimann’s imaginative, complementary creative impulses in conjuring up the imagery of Eichendorff’s poems. The vocal line and piano achieve a delicate synthesis that Holzmair and Cooper interpret with the utmost subtlety. Two perfectly formed Schumann encores cap a recital that brings together two artists who are in complete harmony with the repertoire and with one another.