januari 2014
Sonnerie & Other Portraits
Fantasticus
De uitvoeringen van Fantasticus zijn zelfverzekerd, stijlvol, prachtig gearticuleerd en geven een gevoel van oprechte verbondenheid weer – een uiterst verrukkelijk recital van Franse barokkamermuziek uit het begin van de 18e eeuw.

Dit is een zeer verrukkelijk recital van Franse barokkamermuziek uit het begin van de 18e eeuw. De werken zijn zorgvuldig gekozen en bestaan uit zowel solo's als trio's. Hoewel sommige werken relatief onbekend zullen zijn bij luisteraars (met name Dornel en Francoeur), zijn er nog meer werken van vergelijkbaar kaliber die wachten om opgenomen te worden. Dit programma van één cd-lengte - alleen beschikbaar als download - zou dus gemakkelijk kunnen worden uitgebreid, een observatie die werd ingegeven door het hoge niveau van het spel dat hier te horen is.
Fantasticus werd specifiek gevormd om de excessen te verkennen, laten we zeggen, die inherent zijn aan de barokstijl en aanwezig zijn in een deel van de kamermuziek van de late 17e en 18e eeuw, en om te experimenteren met de grenzen van de bijbehorende uitvoeringspraktijken. Elk lid van het trio is een gepolijste periodespeler. Hun uitvoeringen zijn zelfverzekerd, stijlvol, prachtig gearticuleerd en geven een gevoel van oprechte verstandhouding weer. Dit is pas hun tweede release, dus we hebben veel om naar uit te kijken.
Alle hier vertegenwoordigde componisten waren in hun tijd even bekend als goede uitvoerders. Ze bekleedden functies bij de Opéra van Parijs en aan de hoven van Lodewijk XIV en XV. De intieme schaal van de muziek op deze cd behoort tot de salons waar Franse aristocraten zichzelf en hun vrienden verwenden met privé-uitvoeringen van virtuoze werken, muziek die bijna altijd nieuw was en een zekere scherpte had.
Oorspronkelijk een literair genre, werd portretkunst in muziek later verkend door componisten als Couperin, Marais en Rameau. Deze opname bevat drie portretten van de familie Forqueray: de Dornel Sonata viert ongetwijfeld Antoines voorliefde voor het spelen van Italiaanse vioolsonates op de viola da gamba; de Rameau lijkt eerder Antoines zoon en medewerker te portretteren; en de betoverende Duphly personifieert zeer zeker de klaveciniste Marie-Rose Dubois, die getrouwd was met de zoon, Jean-Baptiste-Antoine. Absoluut een verzamelobject.

This is a most delightful recital of early-18th-century French Baroque chamber music. The works have been carefully chosen and comprise solos as well as trios. Although some of the works will be relatively unfamiliar to listeners (particularly the Dornel and Francoeur), there are still more of similar calibre waiting to be recorded. This single CD-length programme – only available as a download – could thus easily be added to, an observation prompted by the high standard of playing heard here.
Fantasticus was formed specifically to explore the excesses, shall we say, inherent in the Baroque style and present in some of the chamber music of the late 17th and 18th centuries, as well as to experiment with the limits of associated performing practices. Each member of the trio is a polished period player. Their performances are confident, stylish, beautifully articulated and convey a sense of genuine rapport. This is only their second release, so we have much to look forward to.
All of the composers represented here were equally well known as fine performers in their day. They held posts at the Paris Opéra and at the courts of Louis XIV and XV. The intimate scale of the music on this disc belongs to the salons where French aristocrats indulged themselves and their friends with private performances of virtuoso works, music that was nearly always new and had a certain edge.
Originally a literary genre, portraiture in music was subsequently explored by composers such as Couperin, Marais and Rameau. This recording includes three portraits of the Forqueray family: the Dornel Sonata undoubtedly celebrates Antoine’s penchant for playing Italian violin sonatas on the viol; the Rameau seems more likely to portray Antoine’s son and collaborator; and the mesmerising Duphly most certainly personifies the harpsichordist Marie-Rose Dubois, who was married to the son, Jean-Baptiste-Antoine. Definitely a collector’s item.