januari 2014
Vaughan Williams: The Lark Ascending
Tasmin Little & BBC PO o.l.v. Sir Andrew Davis
Tasmin Little, een erkende vaandeldrager en specialist op het gebied van Britse muziek, presenteert ons een feest aan werken voor viool en orkest.

Op deze opname geeft Tasmin Little, een erkende vaandeldrager voor, en specialist in, Britse muziek, ons een feest van werken voor viool en orkest, prachtig ondersteund door Andrew Davis (naar alle berichten een soortgelijke specialist dankzij zijn recente fantastische opnames van Elgar, Delius en Holst op Chandos) en de BBC Philharmonic. Little is al bekend om haar vele concertuitvoeringen van The Lark Ascending, een buitengewoon origineel werk dat uiteindelijk gebaseerd is op terugkerende cadensen (die hier briljant worden gecontroleerd). Ze is ook bekend om haar inzichtelijke lezingen van de Delius-concerten en sonates. De enigszins Griegiaanse Légende, hoewel een vroeg werk geschreven in Parijs in 1892, verdient het om beter bekend te worden, want het draagt alle kenmerken van Delius' gepassioneerde liefde voor verrassende modulaties en welluidende melodie. Elgars miniaturen Chanson de matin, Chanson de nuit en de eerdere salonhit Salut d’amour zijn verrukkelijk, terwijl Holsts Song of the Night, pas in 1984 te horen, de ongebruikelijke beginnende chemie onthult van de overgang van de componist van de romantiek van de late 19e eeuw naar de mystiek van latere werken zoals The Planets.
Little speelt het met verve en panache, maar haar meest uiteenlopende interpretatie is gereserveerd voor het meest substantiële werk op deze cd, Moerans magnifieke en geheel persoonlijke Vioolconcert, geschreven tussen 1937 en 1942. Dit werk, wat mij betreft enigszins schandalig, blijft nog steeds een verwaarloosd meesterwerk. Twee bewegingen van introspectieve melancholische lyriek (en wat voor lyriek!), ondersteund door Moerans specifieke assimilatie van Delian harmonie, flankeren een centrale Ierse jig van enorme energie, met overtuiging opgeroepen door Littles flair en helderheid. Het snellere tempo van deze beweging (vergeleken met Handley's eerdere opname op Chandos) is inderdaad bijzonder opwindend. Een weelderig aanbod in alle opzichten!

On this recording, Tasmin Little, an acknowledged standard-bearer for, and specialist in, British music, gives us a feast of works for violin and orchestra, wonderfully supported by Andrew Davis (by all accounts a similar specialist by dint of his recent superb recordings of Elgar, Delius and Holst on Chandos) and the BBC Philharmonic. Little is already known for her many concert performances of The Lark Ascending, an outstandingly original work based ultimately on recurrent cadenzas (which are brilliantly controlled here). She is also well known for her insightful readings of the Delius concertos and sonatas. The somewhat Griegian Légende, albeit an early work written in Paris in 1892, deserves to be better known, for it bears all the hallmarks of Delius’s passionate love of surprising modulations and euphonious melody. Elgar’s miniatures Chanson de matin, Chanson de nuit and the earlier salon hit Salut d’amour are delicious, while Holst’s Song of the Night, not heard until 1984, reveals the unusual incipient chemistry of the composer’s transition from late-19th-century Romanticism to the mysticism of later works such as The Planets.
Little plays it with verve and panache but her most wide-ranging interpretation is reserved for the most substantial work on this disc, Moeran’s magnificent and entirely personal Violin Concerto, written between 1937 and 1942. This work, somewhat scandalously in my view, still remains a neglected masterpiece. Two movements of introspective melancholy lyricism (and what lyricism!), underpinned by Moeran’s particular assimilation of Delian harmony, flank a central Irish jig of tremendous energy, evoked with conviction by Little’s flair and clarity. Indeed, the quicker tempo of this movement (compared with Handley’s earlier recording on Chandos) is particularly thrilling. A sumptuous offering all round!