januari 2025
Voices of Thunder - Works for Choir & Organ
Choir of Magdalen College, Oxford o.l.v. Mark Williams
Het nieuwe Hermann Eule-orgel van Magdalen College in Oxford komt in al zijn glorie tot zijn recht in de muziek die voorafgaat aan het heden. Het koor schittert even glorieus.

De installatie van een nieuw pijporgel, zoals elke langverwachte nieuwe aankomst, wordt altijd het beste gemarkeerd met een soort feestelijke fanfare zoals deze prachtige, royaal gevulde schijf. Het programma is ontworpen om de beste eigenschappen van het 45 registers tellende Hermann Eule-orgel in de kapel van Magdalen College, Oxford, te laten zien. Hoewel het geen verwarmend 32ft pedaalregister heeft, heeft het wel die o zo belangrijke bekronende tuba-register en is het meer dan in staat om de begeleidingen van het mainstream romantische sacrale koorrepertoire aan te kunnen. Drie organisten zetten het op de proef, het leeuwendeel valt toe aan Alexander Pott, de assistent-organist.
Het openingsnummer, James MacMillans A New Song, groeit langzaam, geholpen door lange drones à la Tavener, voordat Jonathan Doves Seek him meer schitterende klanken naar voren brengt. Deze moderne klassieker, met zijn aantrekkelijk gedenkwaardige oorwurmen, krijgt een glorieuze uitvoering. Balfour Gardiners Evening Hymn is eveneens aangenaam, prachtig getempoeerd. Het energieke motet Insane et vanae curae – naar verluidt van Haydn – is een uitstekende tegenhanger van Malcolm Boyles Thou, O God, met zijn luxueuze orgelintroductie. Zoals verwacht, stelt Marcel Duprés Laudate Dominum aanzienlijke eisen aan de organist, die gelukkig wordt overwonnen.
De stukken van Dupré en Stanford zijn onthullend. De laatste dateert uit 1914-15 en zet een tekst uit het boek Habakuk op het programma. Het is een substantieel werk, dat enigszins doet denken aan SS Wesleys sectionele benadering van het uitgebreide volkslied, met momenten van boeiende dramatische turbulentie. Het bevat ook belangrijke delen voor tenor- en diskantsolisten, diskant Blaise Durodie die goed werk levert door enkele lastige intervallen te onderhandelen. Tot slot Parry's evergreen Blest pair of sirens. Dit gaat op magnifieke wijze verder onder leiding van Mark Williams, met een aantal bevredigende quasi-orkestrale kleurdetails in het orgelgedeelte en een prachtige koormix.
Nog een triomf voor de Magdalen-muzikanten en een even plezierige ervaring vanuit zowel koor- als orgelperspectief. Laten we hopen dat deze schitterende release helpt om het instrument op de kaart te zetten en 'in perfect diapason', zoals Milton het noemde

The installation of a new pipe organ, like any long-awaited new arrival, is always best marked with some kind of celebratory fanfare such as this splendid, generously filled disc. The programme has been designed to show off the best features of the 45-stop Hermann Eule organ in the chapel of Magdalen College, Oxford. Although it lacks a warming 32ft pedal register, it does have that all-important crowning Tuba stop and is more than capable of coping with the accompaniments of the mainstream Romantic sacred choral repertory. Three organists put it through its paces, the lion’s share falling to Alexander Pott, the Assistant Organist.
The opening track, James MacMillan’s A New Song, grows slowly, aided by long drones à la Tavener, before Jonathan Dove’s Seek him brings out more coruscating sonorities. This modern classic, with its attractively memorable earworms, receives a glorious performance. Balfour Gardiner’s Evening Hymn is equally enjoyable, beautifully paced. The energetic motet Insane et vanae curae – allegedly by Haydn – makes an excellent foil to Malcolm Boyle’s Thou, O God, with its luxurious organ introduction. As might be expected, Marcel Dupré’s Laudate Dominum makes considerable demands on the organist, happily conquered.
The Dupré and Stanford pieces are revelatory. The latter dates from 1914 15 and sets a text from the book of Habakkuk. It is a substantial work, slightly reminiscent of SS Wesley’s sectional approach to the extended anthem, with moments of captivating dramatic turbulence. It also features important parts for tenor and treble soloists, treble Blaise Durodie making a good job of negotiating some awkward intervals. Finally to Parry’s evergreen Blest pair of sirens. This sweeps along magnificently under Mark Williams’s direction, with some satisfying quasi-orchestral colouring details in the organ part and a beautiful choral blend.
Another triumph for the Magdalen musicians and an equally enjoyable experience from both choral and organ points of view. Here’s hoping that this shining release helps to put the instrument on the map and ‘in perfect diapason’, as Milton put it