januari 2025


J.S. Bach: Organ Works, Vol. 6 (18 Chorale Preludes

Masaaki Suzuki

Een prachtig orgelrecital van Masaaki Suzuki, die zijn studie van Bach voortzet, opgenomen op een instrument (in de Martinikerk in Groningen) dat perfect is gekozen om de dynamische breedte van de stukken weer te geven.

In de nieuwste aflevering van zijn complete Bach-overzicht behandelt Masaaki Suzuki de eerste 11 stukken uit de zogenaamde ‘Leipzig Chorales’, een autografencollectie waaraan Bach rond 1739 werkte, waarbij hij zijn eerdere Weimar-werken met grote zorg en duidelijk met het oog op zijn muzikale erfenis selecteerde. Wat een bevredigende, uur durende collectie is dit, met een breed spectrum aan behandelingen – Bach in de eerste bloei van creatieve inspanning en erop gebrand om het belang van het koraal te demonstreren om zijn lutherse overtuigingen te verspreiden.

Suzuki bespeelt het grote drieklaviersinstrument in de Martinikerk in de Noord-Nederlandse stad Groningen, een populaire bestemming voor barokorgelopnames van verschillende artiesten. In de kern is het een laat 17e-eeuws orgel gebouwd door Arp Schnitger. In veel opzichten is dit het ideale Bach-orgel, omdat het voldoende kracht en gravitas heeft om de grootste constructies aan te kunnen, zoals de wervelende openings-Fantasia super ‘Komm, Heiliger Geist’, BWV651, die Suzuki in een sprankelende draaikolk door de akoestiek laat rollen, evenals de gedempte intimiteit van Schmücke dich, O liebe Seele, BWV654, een van Bachs meest sublieme sarabandes.

Zoals je zou verwachten, is het spel vlekkeloos en nauwkeurig zonder gekunsteld of steriel te klinken. Zelfs (durf je te schrijven) in een saai, meer meanderend stuk als BWV652 – een fugatische behandeling van Komm, Heiliger Geist die bijna negen en een halve minuut duurt – houdt Suzuki de interesse vast door zijn aangeboren gevoel voor flow en delicatesse. Hij geniet ook van de contrapuntische glorie van het g mineur Trio super ‘Nun komm der Heiden Heiland’, BWV660, terwijl hij modderigheid vermijdt. Het meest harmonisch gedurfde moment vindt misschien plaats in de prelude op O Lamm Gottes unschuldig, BWV656, waar Bach zichzelf ervan weerhoudt de pedalen te gebruiken tot het laatste derde couplet, wanneer er een verbazingwekkende chromatische ‘instorting’ is. Het laatste nummer is vol jubel, zelfs in g mineur, waar Suzuki ons een echt organo pleno geeft, met een glorieuze donderende pedaallijn.

Een triomf van audiotechniek, eersteklas spel en een echte aanrader

In the latest instalment of his complete Bach survey, Masaaki Suzuki tackles the first 11 pieces from the so-called ‘Leipzig Chorales’, an autograph collection that Bach worked on around 1739, selecting his earlier Weimar works with great care and clearly with an eye to his musical legacy. What a satisfying, hour-long collection this is, featuring a wide spectrum of treatments – Bach in the first flush of creative endeavour and keen to demonstrate the importance of the chorale to spread his Lutheran beliefs.

Suzuki plays the large three-manual instrument in the Martinikerk in the northern Dutch city of Groningen, a popular destination for Baroque organ recordings by several artists. At its core it is a late 17th-century organ built by Arp Schnitger. In many ways this is the ideal Bach organ, since it has sufficient power and gravitas to cope with the grandest constructions, such as the opening whirlwind-like Fantasia super ‘Komm, Heiliger Geist’, BWV651, which Suzuki sends rolling around the acoustic in a sparkling swirl, as well as the hushed intimacy of Schmücke dich, O liebe Seele, BWV654, one of Bach’s most sublime sarabandes.

As one might expect, the playing is flawless and meticulous without sounding contrived or sterile. Even (dare one write) in a dull, more meandering piece such as BWV652 – a fugal treatment of Komm, Heiliger Geist lasting almost nine and a half minutes – Suzuki maintains interest by his innate sense of flow and delicacy. He also relishes the contrapuntal glories of the G minor Trio super ‘Nun komm der Heiden Heiland’, BWV660, while avoiding muddiness. Perhaps the most harmonically audacious moment occurs in the prelude on O Lamm Gottes unschuldig, BWV656, where Bach restrains himself from employing the pedals until the final third verse, when there is an astonishing chromatic ‘collapse’. The final track is full of jubilation, even in G minor, where Suzuki gives us a proper organo pleno, with a glorious thunderous pedal line.

A triumph of audio engineering, first-class playing and highly recommended