januari 2025
Mozart: Piano Concertos, K. 459 & 488 (Nos 19 & 23)
Kristian Bezuidenhout & Freiburg Baroque Orchestra
Kristian Bezuidenhout zet zijn altijd plezierige overzicht van Mozarts klaviermuziek voort met prachtige uitvoeringen van de pianoconcerten nr. 19 en 23.

Kristian Bezuidenhout begon in 2012 aan zijn serie Mozart-pianoconcerten met het Freiburger Barockorchester. Tegen die tijd was zijn opnamecarrière al in volle bloei. Hij was in 2010 begonnen met het opnemen van alle Mozarts soloklaviermuziek, hetzelfde jaar als zijn baanbrekende samenwerking met Viktoria Mullova in de Kreutzer-sonate (Onyx, 9/10). Het negende en laatste deel van de Mozart-solowerken werd begin 2016 uitgegeven. Alle Beethoven-concerten met de FBO onder Pablo Heras-Casado, samen met de Choral Fantasy en puur orkestrale werken, werden in 2020 voltooid. Deze opname van K459 en K488 is de vijfde in de Mozart-concertserie.
Gemeenschappelijk aan de uitvoeringen van beide concerten, die respectievelijk dateren uit 1784 en 1786, zijn vlotte allegros en levendige dynamische contrasten. Dat gezegd hebbende, de eigen identiteit van elk werk wordt ten volle onderzocht. Mozart zelf voerde het F majeur Concerto meerdere malen uit, wat suggereert dat het een persoonlijke favoriet moet zijn geweest. Gezien de charme en levendigheid die vrijwel elke maat van Bezuidenhout en de uitvoering van de Freiburgers doordringt, is het gemakkelijk te begrijpen waarom. In het eerste deel is de opbouw van spanning in de ontwikkeling zo perfect gekalibreerd dat men alleen maar kan verwonderen over het hand-in-handschoen ensemble. Het heerlijke gesprek tussen solist en orkest in het middendeel Allegretto zou een wederwoord kunnen zijn tussen twee Verlichtingsgrootheden. En de terugkerende fugato's die de finale van Allegro assai accentueren, lijken klaar om te exploderen van vreugde.
Na de humor en verfijning die solist en orkest uitstraalden in K459, zou het onvermijdelijk lijken dat het A majeur Concerto een tegenvaller zou zijn, zo niet een regelrechte teleurstelling. Verre van dat. De Freiburg-spelers en Bezuidenhout lijken erop gebrand zichzelf te overtreffen en het resultaat komt het dichtst bij een ideale uitvoering die ik in mijn lange leven van luisteren naar Mozart heb meegemaakt. Na de warme ontvangst van het openings-Allegro, wordt de siciliano, de crux van het concert, hier op een waar adagio gebracht. Bezuidenhout gebruikt de uiterste eenvoud terwijl hij de loop van deze tragische uiting voorspelt, en verzacht wanhoop met waardigheid. Wanneer het orkest reageert, is het als een Grieks koor dat mededogen combineert met empathie. Hier zijn Bezuidenhouts versieringen en interpolaties, die overal op de opname voorkomen, op hun artistieke hoogtepunt. Alsof ze het verdriet willen verdrijven, handelen de muzikanten in onvervalste verrukking in het afsluitende Rondo. Ik raad u dringend aan dit niet te missen

Kristian Bezuidenhout embarked on his series of Mozart piano concertos with the Freiburg Baroque Orchestra in 2012. By that time, his recording career was already in full flower. He had begun recording all of Mozart’s solo keyboard music in 2010, the same year as his epochal collaboration with Viktoria Mullova in the Kreutzer Sonata (Onyx, 9/10). The ninth and final volume of the Mozart solo works was issued in early 2016. All the Beethoven concertos with the FBO under Pablo Heras-Casado, along with the Choral Fantasy and purely orchestral works, were completed in 2020. This recording of K459 and K488 is the fifth in the Mozart concerto series.
Common to the performances of both concertos, dating from 1784 and 1786 respectively, are brisk allegros and vivid dynamic contrasts. That said, the distinct identity of each work is explored to the fullest. Mozart himself performed the F major Concerto on a number of occasions, suggesting that it must have been a personal favourite. Given the charm and vivacity infusing virtually every bar of Bezuidenhout and the Freiburgers’ performance, it’s easy to see why. In the first movement, the building of tension in the development is so perfectly calibrated that one can only marvel at the hand-in glove ensemble. The delicious conversation between soloist and orchestra in the Allegretto middle movement could be repartee overheard between two Enlightenment luminaries. And the recurrent fugatos that punctuate the Allegro assai finale seem ready to explode with joy.
Following the wit and sophistication exuded by soloist and orchestra in K459, it might seem inevitable that the A major Concerto would be a falling off, if not a downright let-down. Far from the case. The Freiburg players and Bezuidenhout seem bent on outdoing themselves and the result is as close to an ideal performance as I have experienced in a long life of listening to Mozart. Following the warm welcome of the opening Allegro, the siciliano, the crux of the concerto, is taken here at a true adagio. Bezuidenhout employs the utmost simplicity as he prefigures the course of this tragic utterance, mitigating despair with dignity. When the orchestra responds, it is as a Greek chorus combining compassion with empathy. Here, Bezuidenhout’s ornaments and interpolations, plentiful throughout the recording, are at their artistic peak. As though to dispel the heartbreak, the musicians traffic in unalloyed elation in the concluding Rondo. I urge you not to miss this