december 2015
Dancing Day: Music for Christmas
St Thomas Choir of Men & Boys o.l.v. John Scott
Een ontroerend eerbetoon aan de geweldige leiding van zijn koor in New York door wijlen John Scott: Brittens en Rutters vieringen van traditionele kerstliederen worden allemaal prachtig uitgevoerd.

De koortraditie van Cambridge is in de VS voortgezet dankzij de steun van John Scott, orgelgeleerde aan St John's, toen organist aan St Paul's Cathedral en later Director of Music aan Saint Thomas, Fifth Avenue. Zijn plotselinge dood eerder dit jaar maakt Dancing Day misschien wel de meest aangrijpende plaat en getuigt van zijn fenomenale muzikaliteit en smaak. Het koor is absoluut veilig van de hoge tonen tot de lage tonen en het orgel van Saint Thomas is in een prachtige stem, zoals blijkt uit de openingsmelodie Novo profusi gaudio van de in Oxford wonende componist Matthew Martin. De twee belangrijkste werken zijn Brittens A Ceremony of Carols en Rutters pikante arrangementen van traditionele melodieën, Dancing Day; hulde aan zowel de jongens als aan harpiste Sara Cutler. (Een alternatieve opname van de Britten wordt aangeboden door het Mädchenchor Hannover met harpiste Birgit Bachhuber en regisseur Gudrun Schröfel – Rondeau Production – maar de Duitse meisjes kunnen niet tippen aan de open keel lust van de jongens uit New York.) Knikjes terug naar Cambridge omvatten, opnieuw, Ledgers bewerking van de Sussex Carol en Patrick Hadleys I sing of a maiden, en het is goed om William Mathias’ Wassail Carol te horen, wat een welkome oppepper geeft aan de reputatie van een belangrijke componist die gevaar loopt uit het repertoire te verdwijnen (althans buiten zijn geboorteland Wales) minder dan een kwart eeuw na zijn dood. Deze cd heeft het meest consistente plezier gegeven.

The Cambridge choral tradition has continued in the US, thanks to the advocacy of John Scott, organ scholar at St John’s, then organist at St Paul’s Cathedral and latterly Director of Music at Saint Thomas, Fifth Avenue. His sudden death earlier this year makes Dancing Day perhaps the most poignant of discs and bears testament to his phenomenal musicianship and taste. The choir is absolutely secure from trebles to basses and Saint Thomas’s organ is in fine voice, as demonstrated in the opening Novo profusi gaudio by the Oxford-based composer Matthew Martin. The two major works are Britten’s A Ceremony of Carols and Rutter’s piquant arrangements of traditional tunes, Dancing Day; kudos in both to the boys and to harpist Sara Cutler. (An alternative recording of the Britten is offered by the Mädchenchor Hannover with harpist Birgit Bachhuber and director Gudrun Schröfel – Rondeau Production – but the German girls can’t match the open-throated lustiness of the New York boys.) Nods back towards Cambridge include, again, Ledger’s arrangement of the Sussex Carol and Patrick Hadley’s I sing of a maiden, and it’s good to hear William Mathias’s Wassail Carol, giving a welcome fillip to the reputation of a major composer in danger of slipping from the repertoire (at least outside his native Wales) less than a quarter of a century after his death. This disc has given most consistent pleasure.