oktober 2015
The Call - More Choral Classics from St John's
Choir of St John’s College, Cambridge o.l.v. Andrew Nethsingha
Het is een waar genoegen om deze hymnes van een hedendaags St. John's-koor te horen in een vorm die net zo goed is als op enig ander punt in hun illustere opnamegeschiedenis.

Iedereen met een diepe genegenheid voor de nobelere hymnes van de Anglicaanse traditie zal geen excuus nodig hebben om een exemplaar van deze smakelijke selectie te bemachtigen, vooral niet als het uitvoeringen van zo'n smaakvolle terughoudendheid bevat. U hoeft alleen maar Oliver Browne's ongekunstelde treble in 'O for the wings of a dove' of Xavier Hetherington's etherische tenor in het Ave Maria te samplen om te weten dat Andrew Nethsingha muzikale integriteit in het hart van deze uitvoeringen heeft.
Het enige relatief onconventionele werk is het titelstuk van Roxanna Panufnik, een bewerking van George Herbert's beroemde woorden geschreven voor de Advent Carol Service van het koor in 2010. In deze uitvoering ondersteunt Alison Martin's kristalheldere harp de atmosferische uitvoering van het koor. In schril contrast hiermee laat Jonathan Dove's uitbundige Gloria organist Edward Picton-Turbervill de zangers opzwepen met een aantal superieur behendige spel. Hij wordt geholpen door een opname die hem op afstand zet en zijn relatie met het koor is beslist ondersteunend in plaats van strijdlustig (wat een verademing om geen tuba te horen stoppen met schallen op het hoogtepunt van Ierlands onsterfelijke Greater Love: tubaliefhebbers hoeven niet bang te zijn – je krijgt je fix helemaal aan het einde van de cd).
Er is desondanks pracht en praal, zij het van de meer ingetogen soort. Ik was blij (behalve, gelukkig, de kroningsschreeuwen) het koor in volle ceremoniële stem te vinden, Nethsingha die een huiveringwekkende crescendo vormt rond het woord ‘blij’, terwijl zowel Parry’sJerusalem als Stanfords Te Deum alle nodige patriottische sappen opwekken zonder op te roepen tot de Union Flags. Het is echter met de meer reflectieve items dat de onopvallende aanpak van de dirigent het beste fruit oplevert, in uitvoeringen van heerlijke delicatesse en subtiliteit. De ontvouwing van Holy is the true light is misschien wel het meest magische moment op een schijf die, in werkelijkheid, 75 minuten van volkomen auditieve sublimiteit biedt.

Anybody with deep affection for the more noble anthems of the Anglican tradition will need no excuse to grab a copy of this tasty selection, especially so when it features performances of such tasteful restraint. You only need sample Oliver Browne’s unaffected treble in ‘O for the wings of a dove’ or Xavier Hetherington’s ethereal tenor in the Ave Maria to know that Andrew Nethsingha has musical integrity at the heart of these performances.
The one relatively unconventional work is the title piece by Roxanna Panufnik, a setting of George Herbert’s famous words written for the choir’s 2010 Advent Carol Service. In this performance Alison Martin’s crystalline harp underpins the choir’s atmospheric delivery. In complete contrast, Jonathan Dove’s exuberant Gloria finds organist Edward Picton-Turbervill firing up the singers with some superbly agile playing. He is aided by a recording that sets him at a distance and his relationship with the choir is definitely supportive rather than combative (how refreshing not to have a tuba stop blasting out at the climax of Ireland’s immortal Greater Love: tuba lovers need not fear – you get your fix at the very end of the disc).
There is, nevertheless, pomp and circumstance, albeit of the more restrained variety. I was glad (excluding, thankfully, the coronation shouts) finds the choir in full ceremonial voice, Nethsingha moulding a spine-tingling crescendo around the word ‘glad’, while both Parry’s Jerusalem and Stanford’s Te Deum stir all the necessary patriotic juices without calling for the Union Flags. It is with the more reflective items that the conductor’s undemonstrative approach bears the finest fruit, though, in performances of delicious delicacy and subtlety. The unfolding of Holy is the true light is perhaps the most magical moment on a disc which offers, in truth, 75 minutes of utter aural sublimity.