oktober 2015
The Four Seasons & Concertos for Bassoon and Violin
La Serenissima o.l.v. Adrian Chandler
Om een andere Four Seasons-aanbeveling te worden, is er iets speciaals nodig, en dit is het absoluut. Fantasierijk en opwindend dramatisch spel.

Om zijn 21e verjaardag te vieren, heeft een van 's werelds belangrijkste exponenten van de muziek van Vivaldi en zijn tijdgenoten eindelijk een werk opgenomen dat sinds de oprichting van deze prachtige periode-instrumentenband zelden uit het repertoire is geweest. Daarmee geeft La Serenissima, waarvan eerdere opnames ook zelden uit de shortlists van de Gramophone Awards zijn geweest, ons een Vier seizoenen voor alle seizoenen.
De oprichter en violist/directeur van de groep, Adrian Chandler, is niet alleen doordrenkt van de muzikale taal van het barokke Italië, zowel vocaal als instrumentaal; hij is ook volledig bekend met de humanistische bronnen ervan. Vivaldi's sonnetten en de daaropvolgende programmatische bewegwijzering in de hele partituur worden zo gefilterd door een genuanceerdere retorische visie die meer op een podium dan op een pagina lijkt. Het resultaat is een intens dramatisch verslag dat nieuwe pit zal toevoegen aan wat voor veel luisteraars misschien op een saaie huiselijke relatie lijkt. Neem bijvoorbeeld het ruime vogelgezang, het opwellende water en de bonkende, rustieke dansen van ‘Spring’; de lome hitte en woedende stormen die echo’s vinden in de dringende roep van de koekoek en de stratosferische zoetheid van de goudvink in ‘Summer’; de grillige voortgang van de dronkaard weerspiegeld in de uitbundigheid van de jagers en de tragische vlucht van de gejaagde in ‘Autumn’; en de onverbiddelijke onverschilligheid van de elementen in ‘Winter’.
Alles – en dat geldt ook voor twee fantastische fagotconcerten met de uitmuntende Peter Whelan en de twee concerten voor de driesnarige viool ‘in tromba marina’ – wordt gerealiseerd in levendige kleuren door het agentschap niet van gimmicky extremen van tempo en overdreven percussieve effecten, maar door een intelligente, fantasierijke benadering van strijken, articulatie en versieringen over de hele linie die zowel bindt als onderscheidt. Ondanks dat ze The Four Seasons nog niet heeft opgenomen, is Rachel Podger wat mij betreft de enige Vivaldiaan die Chandler op dit moment kan uitdagen. Maar goed, ze zeggen dat genieën vaak in paren verschijnen.

To celebrate its 21st birthday, one of the world’s leading exponents of the music of Vivaldi and his contemporaries has finally recorded a work that has rarely been out of its repertoire since this fine period instrument band’s inception. In doing so, La Serenissima, whose previous recordings have likewise rarely been out of the Gramophone Awards shortlists, gives us a Four Seasons for all seasons.
The group’s founder and violinist/director Adrian Chandler is not only steeped in the musical language of Baroque Italy, both vocal and instrumental; he is also fully conversant with its humanist wellsprings. Vivaldi’s sonnets and consequent programmatic signposting throughout the score are thus filtered through a more nuanced rhetorical vision that is more stage than page. The result is an intensely dramatic account that will add new spice to what has for many listeners perhaps come to resemble a dreary domestic relationship. Take, for example, the spacious birdsong, surging waters and thumping rustic dances of ‘Spring’; the languid heat and raging storms finding echoes in the cuckoo’s urgent call and the goldfinch’s stratospheric sweetness in ‘Summer’; the drunkard’s erratic progress mirrored in the hunters’ ebullience and the hunted’s tragic flight in ‘Autumn’; and the elements’ implacable indifference in ‘Winter’.
All – and this also goes for two superb bassoon concertos featuring the outstanding Peter Whelan and the two concertos for the three-stringed violin ‘in tromba marina’ – are realised in vivid colours through the agency not of gimmicky extremes of tempo and overly percussive effects but through an intelligent, imaginative approach to bowing, articulation and ornamentation across the board that both binds and differentiates. Despite having not yet recorded The Four Seasons, Rachel Podger is for my money the only Vivaldian who can challenge Chandler at the moment. Then again, they say geniuses often appear in pairs.