september 2015
Morgen!
Michaela Schuster & Markus Schlemmer
In dit emotioneel gevarieerde programma put mezzosopraan Michaela Schuster uit haar ervaring op het toneel om ontroerende interpretaties te geven van goed gekozen liederen.

De Duitse mezzosopraan Michaela Schuster staat vooral bekend als een operazangeres, met een repertoire dat onder meer de grote Wagner- en Straussrollen omvat. Dit recital van de Eppaner Liedsommer (live opgenomen, zo wordt ons verteld, maar zonder ook maar een kik van het publiek) laat een andere kant van haar kunstenaarschap zien, en toont ook enkele voor- en nadelen die voortvloeien uit haar podiumcarrière. De stem zelf is opmerkelijk krachtig, maar streelt het oor nauwelijks; het kost behoorlijk wat ademhalingen om gevoed te blijven en op lagere volumes is het niet ideaal stabiel. Het is een soort stem die we tegenwoordig niet vaak meer op cd in liedjes horen. Dat is jammer, want Schuster is een instinctieve artiest en de interpretaties zelf zijn prachtig. Als moedertaalspreker is haar manier van omgaan met het Duits volkomen natuurlijk en bewoont ze de poëzie volledig. Dit vertaalt zich vaak in muzikale uitvoeringen van dwingende gevoeligheid en ontroerende intensiteit, terwijl ze ook in staat is om de volkse charme aan te zetten in Brahms' 'Da unten im Tale' of in een smeltend 'Wiegenlied'.
Het programma zelf is een fascinerende mix van bekende en minder bekende, waarbij elk van de vier door componisten geleide groepen grofweg een traject bestrijkt van optimisme naar melancholie of levendigheid naar slaap; de Reger-liederen zijn bijzonder goed gekozen en laten zien dat hij zeer goed in staat is om zijn hoofd hoog te houden in dit verheven gezelschap. Hoewel Schuster uitstekend is in de opgewonden uitingen van eerste liefde - haar 'Widmung' is bijvoorbeeld dringend, haar 'Aufträge' vurig ongeduldig - is ze misschien op haar best in de meer doordachte en noodlottige nummers, waar Markus Schlemmer, een gevoelige begeleider door het hele stuk heen, op slimme wijze de lage tonen van zijn piano benadrukt. Schumanns ‘Der schwere Abend’ en ‘Requiem’ krijgen een krachtige gravitas, net als Regers ‘Totensprache’ en Strauss’ ‘Ruhe, meine Seele!’. In ‘Befreit’ mist Schuster de opperste controle van, laten we zeggen, een Jessye Norman en heeft hij een pauze nodig voor het laatste, climax ‘weinen’ van het lied, maar het is een diep aangrijpende uitvoering die, net als die van ‘Morgen’ zelf, doordrenkt is van precies het juiste gevoel van zachte droefheid.
Het is jammer dat Oehms geen vertalingen levert om de teksten in het boekje te begeleiden, maar laat dat u niet afschrikken van dit ontroerende en lonende recital.

The German mezzo Michaela Schuster is best known as an operatic animal, with a repertoire that includes big-hitting Wagner and Strauss roles. This recital from the Eppaner Liedsommer (recorded live, we are told, but without the slightest peep from the audience) shows a different side to her artistry, as well as displaying some pros and cons resulting from her stage career. The voice itself is remarkably powerful but hardly caressing on the ear; it takes quite a few breaths to keep nourished and at lower volumes is less than ideally steady. It’s a sort of voice that we don’t often hear on disc in song these days. Which is a shame, because Schuster is an instinctive artist and the interpretations themselves are wonderful. As a native speaker, her way with the German is totally natural and she inhabits the poetry completely. This often translates into musical performances of compelling sensitivity and moving intensity, while she is also able to turn on the folkish charm in Brahms’s ‘Da unten im Tale’ or in a melting ‘Wiegenlied’.
The programme itself is a fascinating mixture of the well and less well known, with each of the four composer-led groups covering, roughly, a trajectory from optimism to melancholy or liveliness to sleep; the Reger songs are especially well chosen and show him as very much capable of holding his head high in this exalted company. Although Schuster is excellent in the excited expressions of first love – her ‘Widmung’, for example, is urgent, her ‘Aufträge’ ardently impatient – she is perhaps at her best in the more thoughtful and fateful numbers, where Markus Schlemmer, a sensitive accompanist throughout, cleverly emphasises his piano’s lower range. Schumann’s ‘Der schwere Abend’ and ‘Requiem’ take on a powerful gravitas, as do Reger’s ‘Totensprache’ and Strauss’s ‘Ruhe, meine Seele!’. In ‘Befreit’ Schuster lacks the supreme control of, say, a Jessye Norman and needs a pause ahead of the song’s final, climactic ‘weinen’, but it is a deeply affecting performance which, like that of ‘Morgen’ itself, is suffused with just the right sense of gentle sadness.
It’s a shame that Oehms fails to provide translations to accompany the texts in the booklet, but don’t let that put you off this moving and rewarding recital.