augustus 2015


Eddie Mcguire: Entangled Fortunes

Red Note Ensemble

Een betoverende, lyrische gratie weeft door een groot deel van de kamermuziek van deze Schotse componist, en deze uitvoeringen vangen de zoekende expressiviteit ervan goed.

Economische theorie inspireert geen geweldige muziek. Het titelwerk van deze prachtige verzameling kamermuziek van de Schotse componist Eddie McGuire, Entangled Fortunes, is echter de uitzondering op de regel. In opdracht van de vrouw van de Schotse econoom en Nobelprijswinnaar Sir James Mirrlees voor een galaconcert in 2002 ter ere van laatstgenoemde, schetst McGuires pianotrio een rhapsodische dialectiek die, in de woorden van de componist, ‘enkele aspecten van Mirrlees’ economie’ symboliseert, terwijl het levendig ‘twee levens verstrengeld in een liefdesaffaire’, ‘de strevende verstrengeling van de armen’ en ‘Kapitaal en Arbeid die worstelen om te overleven’ oproept.

Er zit inderdaad meer dialectiek dan eclecticisme in deze werken, aangezien minimalistische en modernistische invloeden met traditioneel tonaal en modaal gebaseerd materiaal argumenteren om een ​​rijke synthese te smeden, waarvan de pure lyriek droge intellectuele zorgen als zoveel rommel in zijn extatische kielzog laat drijven. Zo plaatst de openingsscène Elegy (1991), opnieuw voor pianotrio en geschreven ter nagedachtenis aan de vader van de componist, die het jaar ervoor overleed, origineel materiaal naast flarden van ‘Londonderry Air’ en een uitgebreide toe-eigening van de ‘Mingulay Boat Song’. Euphoria (1980), waarvan de wemelende maar door minimalisme gevoede zeven secties trillen met een aantrekkelijk palet van strijkers, houtblazers en percussie, weerspiegelt de beladen politiek van die tijd terwijl het puur genot uitstraalt. Het Strijktrio en Quintet 2, beide uit het midden van de jaren 80, maken een sublieme deugd van spanningen tussen zang en dans, consonantie en dissonantie, economie en de economie.

De uitvoeringen van het Red Note Ensemble zijn net zo vitaal en coherent als de muziek zelf. Andrew Stewarts informatieve en scherpzinnige boekje-notities zijn de kers op de taart.

Economic theory doesn’t inspire great music. However, the title-work of this wonderful collection of chamber music by the Scottish composer Eddie McGuire, Entangled Fortunes, is the exception to the rule. Commissioned by the wife of the Scottish economist and Nobel Prize winner Sir James Mirrlees for a 2002 gala concert in the latter’s honour, McGuire’s piano trio limns a rhapsodic dialectic symbolising, in the composer’s words, ‘some aspects of Mirrlees’s economics’, while vividly evoking ‘two lives entangled in a love affair’, ‘the striving entanglements of the poor’, and ‘Capital and Labour struggling for survival’.

Indeed, there’s more dialecticism than eclecticism in these works, as minimalist and modernist influences argue with traditional tonal- and modal-based material to forge a rich synthesis, the sheer lyricism of which leaves dry intellectual concerns floating like so much jetsam in its ecstatic wake. Thus the opening Elegy (1991), again for piano trio and written in memory of the composer’s father, who died the previous year, juxtaposes original material with snatches of ‘Londonderry Air’ and an extended appropriation of the ‘Mingulay Boat Song’. Euphoria (1980), whose pullulating yet minimalism-fuelled seven sections vibrate with an attractive palette of strings, woodwind and percussion, reflects the fraught politics of the time while radiating pure pleasure. The String Trio and Quintet 2, both dating from the mid-1980s, make a sublime virtue of tensions between song and dance, consonance and dissonance, economy and the economy.

The Red Note Ensemble’s performances are as vital and coherent as the music itself. Andrew Stewart’s informative and perceptive booklet-notes are the icing on the cake.