juni 2015
L'heure exquise: A French Songbook
Alice Coote & Graham Johnson
Het was werkelijk een fantastische ervaring in het gezelschap van Alice Coote en Graham Johnson, die duidelijk genoten van elke minuut van dit prachtig vormgegeven en uitgevoerde Franse liedrecital.

Vijf van Poulencs liederen zijn opgenomen in Alice Cootes recital, L’heure exquise. Ze begint met ‘Les chemins de l’amour’ en eindigt met ‘Voyage’, waarin zowel de luchthartige als de innerlijk reflecterende facetten van Poulencs muzikale persoonlijkheid worden opgeroepen. De cd ontleent zijn titel aan Reynaldo Hahns ‘L’heure exquise’, een lieflijk, rustig zwevend liefdeslied waaraan zijn sprankelende, verrukkelijke ‘Les étoiles’ een prachtig tegenwicht biedt. Dit is een prachtig gevormd recital dat Fauré, Gounod, Chabrier (‘L’île heureuse’), Chausson, Berlioz (‘Le spectre de la rose’), Saint-Saëns, Debussy, Koechlin en Satie belicht, en dat een centraal thema in verschillende lichtstanden brengt. Het onderscheidt zich door Cootes grondige absorptie in het stilistische karakter van elk nummer, waarbij ze hun individuele gevoelens en gevoeligheden overbrengt met haar rijke, vloeibare mezzo en geniet van het coloristische potentieel van de poëtische teksten. Graham Johnsons pianobegeleidingen zijn, zoals altijd, wonderbaarlijk passend en complementair aan de stem. Gezien de titel van de cd zou het mot juste eenvoudigweg ‘exquisite’ kunnen zijn.

Five of Poulenc's songs are included in Alice Coote’s recital, L’heure exquise. She begins with ‘Les chemins de l’amour’ and ends with ‘Voyage’, summoning up both the light-hearted and the inwardly reflective facets of Poulenc’s musical personality. The disc takes its title from Reynaldo Hahn’s ‘L’heure exquise’, a lovely, quietly floated song of love to which his scintillating, rapturous ‘Les étoiles’ provides a gorgeous counterpart. Ranging through Fauré, Gounod, Chabrier (‘L’île heureuse’), Chausson, Berlioz (‘Le spectre de la rose’), Saint-Saëns, Debussy, Koechlin and Satie, this is a beautifully formed recital shining different lights on a central theme. It is distinguished by Coote’s thorough absorption in the stylistic character of each song, conveying their individual sentiments and sensitivities with her rich, liquid mezzo and relishing the colouristic potential of the poetic texts. Graham Johnson’s piano accompaniments are, as ever, wonderfully apt and complementary to the voice. Given the disc’s title, the mot juste might simply be ‘exquisite’.