juni 2015


English Hymn Anthems

Alison Balsom & Choir of King’s College, Cambridge o.l.v. Stephen Cleobury

Ik heb deze sessies bijgewoond en de prachtige combinatie van muziek maken en sfeer die ik daar zag, is prachtig vastgelegd.

Ik neem aan dat er koren moeten zijn die net zo verdienstelijk zijn als King’s College, maar geen enkel heeft het onbetwistbare voordeel dat ze hun muziek maken in een van de grootste gebouwen ter wereld. De luchtige akoestiek van de kapel, gecombineerd met het fijne Harrison & Harrison (grotendeels) orgel, helpen een eigenaardig en uniek Engels geluid te definiëren. Deze zijn speciaal geschikt voor het repertoire op deze fijne cd, een verzameling hymne-anthems uit de periode 1890 tot de jaren 1930, waarvan de meeste hun materiaal te danken hebben aan Hymns Ancient and Modern. De eerste hiervan (ook de langste met 14'42") is Parry's Hear my words, ye people, die passages uit Job, Jesaja en de Psalmen gebruikt, inclusief een korte maar lastige treble solo (Tom Pickard met een stem van engelachtige zuiverheid), voordat het culmineert in een prachtige setting van 'O praise ye the Lord' (Henry Baker's melodie Laudate Dominum).

Parry's werk zet de toon voor de hele cd, de technieken en kleuren die door Stanford, Bairstow, Whitlock en de andere componisten worden gebruikt, hebben veel gemeen. De uitzondering is het laatste stuk, Vaughan Williams' Lord, thou hast been our refuge, een setting van Psalm 90 waartegen 'O God, our help in ages past' (William Croft's St Anne) wordt gehoord, gespeeld op de trompet, in dit geval door niemand minder dan Alison Balsom.

Douglas Tang en Parker Ramsay delen de begeleidingstaken op de tribune, terwijl Stephen Cleobury de begane grond verlaat voor de orgelbank, hoog boven het koor, om ons twee op hymnen gebaseerde solo's van Parry en Vaughan Williams te geven. Het voorbeeldige boekje van Nicholas Temperley (King's, 1952-59) biedt een beknopte geschiedenis van het Engelse hymne-anthem met achtergrondinformatie en duidelijke routekaarten voor elk van de 10 anthems, waarvan de teksten ook worden verstrekt. Dit is King's spel op zijn aanzienlijke sterkte op alle niveaus.

I suppose there must be choirs of equal merit to King’s College but none has the unassailable advantage of making their music in one of the world’s greatest buildings. The airy acoustic of the Chapel coupled with the fine Harrison & Harrison (mostly) organ help to define a peculiarly and uniquely English sound. These are especially suited to the repertoire on this fine disc, a collection of hymn anthems from 1890 to the 1930s, most of them owing their materials to Hymns Ancient and Modern. The first of these (also the longest at 14'42") is Parry’s Hear my words, ye people, which uses passages from Job, Isaiah and the Psalms, including a brief but tricky treble solo (Tom Pickard with a voice of angelic purity), before culminating in a magnificent setting of ‘O praise ye the Lord’ (Henry Baker’s tune Laudate Dominum).

Parry’s work sets the tone for the whole disc, the techniques and colours exploited by Stanford, Bairstow, Whitlock and the other composers having much in common. The exception is the final piece, Vaughan Williams’s Lord, thou hast been our refuge, a setting of Psalm 90 against which is heard ‘O God, our help in ages past’ (William Croft’s St Anne) played on the trumpet, in this case by no less than Alison Balsom.

Douglas Tang and Parker Ramsay share accompanist duties at the tribune, while Stephen Cleobury leaves ground level for the organ bench, perched high above the choir, to give us two hymn-based solos by Parry and Vaughan Williams. The exemplary booklet by Nicholas Temperley (King’s, 1952 59) offers a concise history of the English hymn anthem with background information and clear route maps for each of the 10 anthems, the texts of which are also provided. This is King’s playing to its considerable strengths at all levels.