mei 2015


Fantaisie

David Fray & Jacques Rouvier

Vakkundig beheerste en doordachte interpretatie van Schubert door deze altijd indrukwekkende jonge Franse pianist.

Ik wou dat er meer cd's van Schuberts pianomuziek waren zoals deze – een goed gepland programma, maar ook een recital dat de claim van de vierhandige werken verwelkomt om te worden gehoord naast de grote solosonates en stukken. De duetten vonden een markt onder amateurmuzikanten in Schuberts leven die tot op de dag van vandaag voortduurt; dus ze worden niet bepaald verwaarloosd. Toch laten we ze nog te zelden ontsnappen aan hun huiselijke associaties en geven we ze een plaats tussen de grootste Schubert die we hebben. Het zijn ensemblestukken van het hoogste kaliber, de twee pianisten die het dichtst bij het spelen van kamermuziek komen, en ze zouden zeker moeten worden uitgevoerd en beluisterd in de context van zijn pianomuziek als geheel. Hoe zelden horen we ze in opnamen die passen bij hun bereik en de afwerking bereiken die ze hier krijgen.

David Fray heeft de cd 'De fantasie volgens Schubert' genoemd. Een overdrijving, misschien een beetje een verkoopargument? Ik denk het niet. Vergeet improvisaties en losse vormen: de titel is relevant voor de ruimte die Schubert zo vaak nodig heeft om, zoals Mahler het verwoordde, ‘vrijheid onder het oppervlak van de conventie’ te bereiken. Toen de G majeur solosonate, D894, nieuw was en verscheen als een Sonate-Fantasie – de titel van de uitgever, niet die van de componist – merkte een alerte tijdgenoot op dat ‘binnen de niet ongebruikelijke formele lay-out alles wat intern is, ongewoon en vol fantasie is’.

David Fray is zich bewust van de manier waarop de muziek op elk punt beweegt en is bedreven in het oproepen van klankwerelden buiten de piano. Soms is het orkest dichtbij, of de stem, of de dansvloer, of een indruk van iets dat van buitenaf komt aandrijven, misschien van het platteland. Zijn ritme is onberispelijk, met een natuurlijkheid in zaken van articulatie en continuïteit die instinctief lijkt. Hij houdt de muziek in de lucht. Maar misschien het meest bewonderenswaardig zijn zijn inzichten in het eerste deel. Hier is het karakter en de ‘fantasie’ van deze sonate duidelijk in zijn buitengewone inspiratie aan het begin, die te maken heeft met de aard van het pianogeluid zelf – preciezer gezegd door het vermogen van de piano om een ​​eenvoudig pianissimo-akkoord te verlengen door resonantie en galm tot een echo ervan, na het tikken van een voorslag, op het punt waarop het oorspronkelijke akkoord wegsterft. Niemand had eerder op deze manier voor de piano geschreven.

Jacques Rouvier was de leraar van David Fray. Ze zijn geweldige duetspelers, en ik denk dat je terug zou moeten gaan naar Murray Perahia en Radu Lupu – lang geleden – om een ​​verreikende versie van de F mineur Fantasia, D940, te vinden die net zo mooi is als die van hen. Nogmaals, geluid is de sleutel, hier vaak bepaald door associaties met het orkest en met zang, en ze beheersen het ideaal in de domeinen van dynamiek, kleur en nuance. Er is vaak veel van, maar ze temperen de sonoriteiten met onberispelijke balans en maken je bewust van hoe belangrijk de graden van luid en zacht zijn bij Schubert, zowel als geluidsvolumes als als indicatoren van karakter. Ze zijn zowel gedurfd als dromerig in een stuk dat zichzelf voortdurend onderbreekt en het betoog van zijn verwachte koers afleidt. Je houdt je adem in bij de Italiaanse lyriek van het langzame gedeelte, met zijn vermeende verwijzing naar Paganini (‘Ik dacht dat ik een engel hoorde zingen’).

Hoe heel anders is de ambitie van het Allegro in a mineur, D947, bijna net zo lang met zijn expositieherhaling als de hele Fantasia. Een andere titel van een uitgever – Lebensstürme (‘De stormen van het leven’) – is eraan blijven plakken en misschien niet ongepast. De stormen van het leven waar Schubert veel van wist, vertelt zijn muziek ons, en hun grilligheid en destabiliserende kracht lijken door deze immense symfonische spanwijdte te waaien. Als u het nog nooit in een uitvoering als deze hebt gehoord, zal het Schubert voor u vestigen als een vierhandige meester en, hoop ik, alle gedachten aan pianoduetten als een genre van onzekere status verbannen.

I wish there were more CDs of Schubert’s piano music like this – a well-planned programme but also a recital welcoming the claim of the four-hand works to be heard alongside the great solo sonatas and pieces. The duets found a market among amateur musicians in Schubert’s lifetime which continues to this day; so they are not exactly neglected. Yet we still too rarely allow them to escape their domestic associations and grant them a place among the greatest Schubert we have. They are ensemble pieces of the highest calibre, the nearest two pianists get to playing chamber music together, and they should surely be performed and listened to in the context of his piano music as a whole. How rarely we hear them in recordings that match up to their range and achieve the finish they are given here.

David Fray has called the disc ‘The Fantasy according to Schubert’. An exaggeration, a bit of a selling point perhaps? I think not. Forget improvisations and freewheeling forms: the title is relevant to the space Schubert so often needs to attain, as Mahler put it, ‘freedom below the surface of convention’. When the G major solo Sonata, D894, was new and appeared as a Sonata-Fantasy – the publisher’s title, not the composer’s – an alert contemporary noted that ‘within its not unusual formal layout, everything internal is uncustomary and full of fantasy’.

David Fray is alive to the way the music moves at every point and skilled at evoking worlds of sound beyond the piano. Sometimes the orchestra is close, or the voice, or the dance floor, or an impression of something floating in from outdoors, from the countryside maybe. His rhythm is immaculate, with a naturalness in matters of articulation and continuity that appears instinctive. He keeps the music airborne. Yet perhaps most admirable are his insights in the first movement. Here the character and ‘fantasy’ of this sonata is apparent in its extraordinary inspiration at the start, which has to do with the very nature of piano sound – more precisely by the piano’s capacity to prolong a simple pianissimo chord through resonance and reverberation to an echo of it, after the flick of a grace note, at the point when the original chord is dying away. No one had written for the piano in this way before.

Jacques Rouvier was David Fray’s teacher. They make superb duettists, and I think one would have to go back to Murray Perahia and Radu Lupu – long ago – to find a far-reaching version of the F minor Fantasia, D940, as fine as theirs. Again, sound is the key, frequently determined here by associations with the orchestra and with singing, and they control it ideally in the realms of dynamics, colour and nuance. There is often a lot of it but they temper the sonorities with impeccable balancing and make you aware of how important degrees of loud and soft are in Schubert, both as volumes of sound and as indicators of character. They are bold as well as dreamlike in a piece which constantly interrupts itself and diverts the argument from its expected course. You hold your breath in the Italianate lyricism of the slow section, with its reputed reference to Paganini (‘I thought I heard an angel sing’).

How very different is the ambition of the Allegro in A minor, D947, nearly as long with its exposition repeat as the entire Fantasia. Another publisher’s title – Lebensstürme (‘The Storms of Life’) – has stuck to it and perhaps not inappropriately. The storms of life Schubert knew a lot about, his music tells us, and their capriciousness and destabilising force seem to blow through this immense symphonic span. If you’ve never heard it in a performance as good as this it will establish Schubert for you as a four-hand master and banish, I hope, all thoughts of piano duets as a genre of uncertain standing.