mei 2015
Ralph Vaughan Williams & James MacMillan: Oboe Concertos
Nicholas Daniel & Britten Sinfonia o.l.v. James MacMillan
Nicholas Daniel won 35 jaar geleden de BBC Young Musician Award met het werk van RVW: het spreekt hem duidelijk nog steeds aan.

Het nieuwste aanbod van de Britten Sinfonia begint met een diepzinnige uitvoering van Vaughan Williams' Oboe Concerto van Nicholas Daniel. Met dit werk maakte hij voor het eerst naam als winnaar van de BBC Young Musician of Year-competitie van 1980 en, afgaande op de huidige presentatie, is het een stuk dat nog steeds veel voor hem betekent. Niet alleen zijn onberispelijke discipline, vloeiende toon, prachtige clair-obscur en schijnbaar bovenmenselijke adembeheersing verrukken het oor, hij moedigt zijn collega's ook aan om hun gepolijste en geëngageerde beste te geven. De tijd lijkt echt stil te staan als de avondstilte tegen het einde van het eerste deel neerdaalt; en wanneer het tempo vertraagt tot Lento voor de laatste volledige bloei van het werk op acht na fig V (of 7'01"), distilleert het hier een onvergetelijk gevoel van gelukzalige verwondering.
Daniel bewijst net zo overtuigend een voorstander te zijn van het 24 minuten durende concert dat James MacMillan in 2010 voor hem maakte. De kern ervan is een substantiële herwerking van een eerder stuk voor solo hobo getiteld In angustiis (‘In Distress’), geschreven als een cathartische reactie op de verschrikkelijke gebeurtenissen van 9/11, en waarvan de rauwe emotie en treurige angst de motorische ritmes en pittige humor van de kortere delen in een gedurfder reliëf plaatsen. Het is een sterk communicatief, oprecht werk dat me blijft teruglokken, en Daniels bijdrage is meer dan lofwaardig in zijn virtuositeit en welsprekendheid. MacMillan zelf werkt samen met sympathie en zorgt ook voor fijn gebeitelde verslagen van zijn eigen kernachtige One voor kamerorkest (2012) en Brittens spookachtige en bezwerende Suite on English Folk Tunes uit 1974 – de laatste is scherper gefocust en, in de afscheidsrede ‘Lord Melbourne’, gewaagder ruimer dan Rattles CBSO of Bedfords Northern Sinfonia-versies (EMI, 6/86; Naxos 12/98). Uitstekend geluid en een waarheidsgetrouwe balans: deze bloemlezing verdient een sterke aanbeveling.

The Britten Sinfonia’s latest offering launches with a deeply understanding performance of Vaughan Williams’s Oboe Concerto from Nicholas Daniel. It was with this very work that he first made his mark as winner of the 1980 BBC Young Musician of Year competition and, to judge from the present display, it’s a piece that still means a very great deal to him. Not only do his flawless discipline, liquid tone, exquisite chiaroscuro and seemingly superhuman breath control ravish the ear, he also encourages his colleagues to give of their polished and raptly committed best. Time really does seem to stand still as the evening hush descends towards the end of first movement; and when the pace slows to Lento for the work’s final full flowering at eight after fig V (or 7'01"), it distils an unforgettable sense of blissful wonder here.
Daniel proves just as convincing an advocate of the 24-minute concerto that James MacMillan fashioned for him in 2010. At its core is a substantial reworking of an earlier piece for solo oboe entitled In angustiis (‘In Distress’), penned as a cathartic response to the horrific events of 9/11, and whose raw emotion and sorrowful anguish throw into bolder relief the motoric rhythms and feisty humour of the shorter movements. It’s a strongly communicative, sincere work that continues to lure me back, and Daniel’s contribution is past praise in its virtuosity and eloquence. MacMillan himself partners with sympathy and also secures finely chiselled accounts of his own pithy One for chamber orchestra (2012) as well as Britten’s haunted and haunting 1974 Suite on English Folk Tunes – the latter both more sharply focused and, in the valedictory ‘Lord Melbourne’, daringly spacious than either Rattle’s CBSO or Bedford’s Northern Sinfonia versions (EMI, 6/86; Naxos 12/98). Excellent sound and truthful balance throughout: this anthology merits a strong recommendation.