februari 2015
J.S. Bach: English Suites Nos. 1, 3 & 5
Piotr Anderszewski
Er is een prachtig gecontroleerde bedachtzaamheid, lijnen verkend met verhelderende delicatesse en een volledig vertrouwen in de interpretatie. Een Bach pianoplaat om te plaatsen tussen de beste van de afgelopen jaren.

Dit is een glorieuze cd. Gewoonweg glorieus. Anderszewski en Bach zijn al lang goede bedgenoten en het spel van de Pool is op veel verschillende niveaus meeslepend. Om te beginnen is er het gevoel van het delen van de pure fysieke sensatie van Bachs klavierschrift. Dit is vooral duidelijk in snellere bewegingen zoals de felle en briljante fugatische Gigue die de Derde Suite afsluit, of, in de E mineur Vijfde Suite, de uitgebreide fugatische Prelude en de buitenste delen van zijn Passepied I. Gemeenschappelijk aan alles is een gevoel van vluchtigheid maar nooit ademloosheid, met genoeg tijd voor texturen om te vertellen.
Bij elke beurt krijg je het gevoel dat Bach zijn compositorische spieren laat zien in deze vroege klaviersuites. Er is natuurlijk niets aangeboren 'Engels' aan hen en de oorsprong van hun titel is gehuld in mysterie, hoewel Bachs vroegste biograaf Johann Nikolaus Forkel speculeerde dat het de nationaliteit van de (onbekende) opgedragene aan de suites weerspiegelde. Net als bij de partita's voor klavier (waarvan Anderszewski de Eerste, Derde en Zesde zo memorabel opnam voor Virgin Classics in 2001 – 1/03), is er een gevoel van Bach die laat zien hoeveel variatie hij kon introduceren in een suite die is opgebouwd rond de gemeenschappelijke elementen van Prelude, Allemande, Courante, Sarabande en Gigue. In Anderszewski's handen bezetten de Eerste, Derde en Vijfde hun eigen werelden qua stemming. Zo is er een voelbaar genot in het ritmisch onhandige thema waaruit de Gigue van de Eerste Suite is gevormd en Anderszewski's manier met Bachs contrapunt is tegelijk krachtig en soepel. We zijn ons altijd bewust van de terugkeer van een fuga-onderwerp, bijvoorbeeld, als het door de textuur heen gluurt in verschillende registers of opnieuw verschijnt als het op zijn kop staat, maar het is nooit overdreven zoals soms de neiging is bij minder fantasierijke pianisten.
En hoe Anderszewski kan dansen – althans op het klavier – in een beweging als de Prelude van de Derde Suite, tot leven gewekt door subtiele dynamiek, stemvoering, articulatie en oordeelkundige versieringen. Een heel ander soort dans openbaart zich in de Gavotte II van de Derde Suite, een musette waarin hij een ondeugender standpunt inneemt dan velen, het sonore drone-effect contrasteert verrukkelijk met de trippelende bovenste lijnen. De manier waarop hij de toets en dynamiek van elke frase heeft overwogen, betekent dat dit lezingen zijn die voortdurend indruk maken met nieuwe details, elke keer dat je ze hoort.
Zelfs de meest ogenschijnlijk onopvallende nummers, zoals de Tweede Bourrée van de Eerste Suite of de Passepied II van de Vijfde, krijgen een gevoel van intrige als hij ze opnieuw vanuit elke hoek onderzoekt, opnieuw veelsoortige schakeringen in de muziek aanbrengend. En het vloeit allemaal moeiteloos – hoewel ik er zeker van ben dat de reis allesbehalve dat is geweest. Hoogtepunten in overvloed: in de murmelende Courante van de Derde Suite laat de reactie van de Pool Maria João Pires een beetje onsubtiel klinken – wat echt wat zegt. Dit wordt gevolgd door een van de meest buitengewone lezingen van de Sarabande die ik ooit heb gehoord. Terwijl Pires geniet van de echoënde harmonieën, trekt Anderszewski je gedurfd mee in zijn eigen wereld, terwijl Bachs aanvankelijk grandioze sonoriteiten steeds meer ingetogen worden. Deze gefluisterde intimiteit strekt zich uit tot zijn invoeging van een versierde versie van deze beweging, getiteld ‘Les agréments de la même Sarabande’, die een meesterwerk blijkt te zijn in gedurfde versieringen, maar Bachs melodielijnen nooit overbelast. In feite is het effect hier echt meditatief. Passend genoeg is er een lange stilte voor de heldere Gavotte.
Zijn er nog kanttekeningen? Sommigen vinden de basispuls van de Eerste en Vijfde Sarabandes misschien te langzaam. Voor mij werken ze juist omdat hij zoveel uit elke regel weet te halen. Ze hebben een Gouldiaanse intensiteit die je onontkoombaar meesleept zonder enige eigenzinnigheid van de Canadees.
Je kunt er niet aan twijfelen dat er over deze onderneming is nagedacht, van Anderszewski's ordening van de courantes van de Eerste Suite, die hij in het boekje uitlegt, tot de programmering van de suites zelf, waarbij hij de cd opent met de Derde in plaats van de meer raadselachtige Eerste. En bij elke stap benut hij de mogelijkheden van de piano in dienst van Bach; het resultaat is een duidelijk werk van liefde, en een waarin hij nieuw licht werpt op oude muziek met een betoverend effect, wat allemaal wordt vastgelegd in een warm sympathieke opname en een boeiende boekjesnoot van Mark Audus.
Anderszewski's cd's zijn allemaal te zeldzaam, dus laten we deze koesteren.

This is a glorious disc. Simply glorious. Anderszewski and Bach have long been congenial bedfellows and the Pole’s playing here is compelling on many different levels. To start with, there’s the sense of sharing the sheer physical thrill of Bach’s keyboard-writing. This is particularly evident in faster movements such as the fierce and brilliant fugal Gigue that concludes the Third Suite, or, in the E minor Fifth Suite, the extended fugal Prelude and the outer sections of its Passepied I. Common to all is a sense of being fleet but never breathless, with time enough for textures to tell.
At every turn you get the sense of Bach flexing his compositional muscles in these early keyboard suites. There is of course nothing innately ‘English’ about them and the origin of their title is shrouded in mystery, though Bach’s earliest biographer Johann Nikolaus Forkel speculated that it reflected the nationality of the suites’ (unknown) dedicatee. As with the keyboard partitas (of which Anderszewski so memorably recorded the First, Third and Sixth for Virgin Classics back in 2001 – 1/03), there’s a sense of Bach demonstrating just how much variety he could introduce into a suite built around the common elements of Prelude, Allemande, Courante, Sarabande and Gigue. In Anderszewski’s hands the First, Third and Fifth very much occupy their own worlds in terms of mood. Thus there’s a palpable delight in the rhythmically ungainly theme from which the Gigue of the First Suite is fashioned and Anderszewski’s way with Bach’s counterpoint is at once strong-jawed and supple. We’re always aware of the re entry of a fugue subject, for instance, as it peeks through the texture in different registers or reappears stood on its head, yet it’s never exaggerated as is sometimes the tendency with less imaginative pianists.
And how Anderszewski can dance – at least at the keyboard – in a movement such as the Prelude of the Third Suite, urged into life through subtle dynamics, voicings, articulation and judicious ornamentation. A very different kind of dance reveals itself in the Gavotte II of the Third Suite, a musette in which he takes a more impish view than many, the sonorous drone effect contrasting delightfully with the tripping upper lines. The way he has considered the touch and dynamic of every phrase means that these are readings that constantly impress with fresh details each time you hear them.
Even the most apparently unassuming numbers, such as the Second Bourrée of the First Suite or the Passepied II of the Fifth, gain a sense of intrigue as he re examines them from every angle, again bringing multifarious shadings to the music. And it all flows effortlessly – though I’m sure the journey has been anything but that. Highlights abound: in the murmuring Courante of the Third Suite, the Pole’s reactivity leaves Maria João Pires sounding a touch unsubtle – which is really saying something. This is followed by one of the most extraordinary readings of the Sarabande I’ve ever heard. While Pires revels in its echoing harmonies, Anderszewski draws you daringly into his own world, as Bach’s initially grandiose sonorities become more and more withdrawn. This whispered intimacy extends into his insertion of an ornamented version of this movement, entitled ‘Les agréments de la même Sarabande’, which proves a masterclass in audacious ornamentation, yet never overburdening Bach’s melodic lines. In fact the effect here is truly meditative. Fittingly, there is a long silence before the limpid Gavotte.
Are there any caveats? Some might find the basic pulse of the First and Fifth Sarabandes perhaps too slow. To me they work precisely because he teases so much out of each line. They have a Gouldian intensity that draws you ineluctably in without any of the Canadian’s wilfulness.
You can be in no doubt of the thought that has gone into this enterprise, from Anderszewski’s ordering of the courantes of the First Suite, which he explains in the booklet, to the programming of the suites themselves, opening the disc with the Third rather than the more quizzical First. And at every turn, he harnesses the possibilities of the piano in the service of Bach; the result is a clear labour of love, and one in which he shines new light on old music to mesmerising effect, all of which is captured by a warmly sympathetic recording and an engaging booklet-note by Mark Audus.
Anderszewski’s CDs are all too infrequent, so let’s cherish this one.