december 2016
Fire Music - Infernal Flames and Celestial Blaze
Capella de la Torre o.l.v. Katharina Bäuml
Ritmisch meeslepend, speels en volkomen aanstekelijk: deze cd met vuurthema van Capella de la Torre is vroege muziek op zijn meest aardse, boeiende en plezierige.

Je hoort binnen enkele seconden dat je naar een Capella de la Torre-opname luistert. Dit bekroonde ensemble voor oude muziek heeft een prachtig onderscheidend geluid en een geest – door blaasinstrumenten gedomineerd, percussiegedreven, absoluut authentiek maar altijd speels. Ze hebben ook een goed oog voor een concept, en dit tweede deel in hun huidige op elementen gebaseerde serie is daarop geen uitzondering.
Vorig jaar begon de serie met ‘Water Music’ met werken van Praetorius, Josquin, Marenzio en Morley, en de nieuwe ‘Fire Music’ hanteert een nog eclectischere benadering. Muziek geïnspireerd door de hel, Pinksteren (met zijn vlammentongen), de zon en zelfs vulkanen is afkomstig uit twee eeuwen, variërend van anonieme laatmiddeleeuwse dansen tot de verfijnde madrigalen van Marenzio en sacrale werken van Byrd en Lassus.
Een dergelijke botsing van muziekstijlen en genres zorgt voor een opwindend recital, voortgestuwd op de resonerende beat van Peter Bauer en Mike Turnbulls drums en tamboerijnen (op hun best in Praetorius’ Bransle de la torche en Mateo Flecha’s levendige El fuego) met sopraan Cecile Kempenaers en haar medezangers die strategisch geplaatste momenten van reflectie en contemplatie bieden, zoals het prachtige anonieme Mundi renovatio en Lassus’ In un boschetto novo. De zangstijl is hier opzettelijk folky en direct. In veel opzichten is dit de anti-Oxbridge-cd met vroege muziek – authentiek in plaats van al te zelfbewust kunstzinnig, genietend van de ruwere randen en wildere texturen van die periode. Dit is muziek met vuil onder de nagels, en dat is alleen maar beter. Katharina Bäuml heeft hier opnieuw een eigenzinnige en opwindende plaat samengesteld, en ik kan niet de enige zijn die uitkijkt naar de muzikale aardbevingen of stormen van het volgende deel.

You can tell within seconds that you’re listening to a Capella de la Torre recording. This award-winning early music ensemble has a wonderfully distinctive sound and spirit – wind-dominated, percussion-driven, absolutely authentic but always playful. They’ve also got a good eye for a concept, and this second volume in their current elements-themed series is no exception.
Last year’s ‘Water Music’ began the series with works by Praetorius, Josquin, Marenzio and Morley, and the new ‘Fire Music’ takes an even more eclectic approach. Music inspired by hell, Pentecost (with its tongues of flame), the sun and even volcanoes is drawn from across two centuries, ranging from anonymous late-Medieval dances to the sophisticated madrigals of Marenzio and sacred works by Byrd and Lassus.
Such a collision of musical styles and genres makes for an exhilarating recital, propelled forwards on the resonant beat of Peter Bauer and Mike Turnbull’s drums and tambourines (at their best in Praetorius’s Bransle de la torche and Mateo Flecha’s lively El fuego) with soprano Cecile Kempenaers and her fellow singers providing strategically placed moments of reflection and contemplation like the exquisite anonymous Mundi renovatio and Lassus’s In un boschetto novo. The vocal style here is deliberately folky and direct. In many ways this is the anti-Oxbridge early music disc – authentic rather than too self-consciously artful, delighting in the rougher edges and wilder textures of the period. This is music with dirt under its fingernails, and all the better for it. Katharina Bäuml has put together another idiosyncratic and thrilling disc here, and I can’t be the only one looking forward to the musical earthquakes or tempests of the next volume.