mei 2016


Mozart: Violin Sonatas Nos. 18, 21, 27, 33 (K. 301, 304, 379 & 481)

Alina Ibragimova & Cédric Tiberghien

Alina Ibragimova is geen onbekende op de Editor’s Choice-pagina en is een van de meest consequent overtuigende violisten van haar generatie, terwijl Cédric Tiberghien hier bewijst de perfecte partner te zijn.

Noem me maar een spelbreker, maar mijn hartslag versnelt zelden bij het vooruitzicht van Mozarts prepuberale muziek. De drie kinderwerken op deze cd's – in wezen klaviersonates met discrete vioolondersteuning – doorlopen de rococobewegingen op een aangename manier. Maar te midden van het geklets en gedruppel van de muziek bieden alleen de treurige mineur-episode in de menuetfinale van K30 en de carilloneffecten in de overeenkomstige beweging van K14 (hier betoverend gerealiseerd) iets dat enigszins individueel is. Toch zou het moeilijk zijn om overtuigender uitvoeringen voor te stellen dan we hier hebben van het altijd lonende duo Tiberghien-Ibragimova: delicaat zonder feeëriek, ritmisch opgewekt (Tiberghien is voorzichtig om de alomtegenwoordige Alberti-figuratie niet in auto-rimpeling te laten vervallen) en nooit op zoek om de lelie te vergulden met een vreemde verfijning.

De spelers brengen eveneens het cruciale Mozartiaanse geschenk van eenvoud en lichtheid van toets (Ibragimova's pure, zoete toon selectief opgewarmd door vibrato) naar de volwassen sonates die elk van de twee schijven omlijsten. Het was Mozart, met zijn genie voor dialogen in operastijl, die viool en klavier voor het eerst gelijkwaardige aandacht gaf in zijn begeleide sonates; en net als in hun Beethoven-sonatecyclus (Wigmore Hall Live) vormen Tiberghien en Ibragimova een hecht, creatief partnerschap, gesteund door een perfect opgenomen evenwicht (in de meeste opnames waarvan ik weet dat de viool de neiging heeft te domineren). 'Elke zin tintelt,' schreef ik frivool op terwijl ik luisterde naar het openings-Allegro van de G-majeur-sonate, K301, werkelijk con spirito, zoals Mozart vraagt, en een subtiele flexibiliteit combinerend met een ondeugende vrolijkheid in het buffo-gevatte repliek.

Tiberghien en Ibragimova nemen het openings-Allegro van de E mineur Sonate, K304, vrij breed, waarbij ze de nadruk leggen op elegische berusting boven gepassioneerde agitatie. Maar hun geconcentreerde intensiteit is zowel hier als in het teruggetrokken – maar nooit verwelkende – menuet dwingend. Vooral memorabel zijn Ibragimova’s kuise toondraad in het dromerige E majeur Trio, en Tiberghiens vragende aarzeling wanneer het klagende Menuet-thema terugkeert, een octaaf lager, na het Trio.

In de G majeur Sonate, K379, snel gecomponeerd voor een Weens concert dat door aartsbisschop Colloredo werd georganiseerd vlak voordat Mozart van boord sprong, zijn Tiberghien en Ibragimova passend ruim in het rhapsodische inleidende Adagio (hoe welsprekend laat Tiberghien het klavier hier zingen), en balanceren gratie en vuur in het gespannen G mineur Allegro. In de variatiefinale klinkt hun basistempo onwaarschijnlijk vrolijk voor Mozarts voorgeschreven Andantino cantabile, hoewel bezwaren vervagen met Tiberghiens voortreffelijke stemvoering van de contrapuntische strengen in de eerste variatie. Ik genoot onvoorwaardelijk van de laatste sonates, K481, of het nu ging om het uitbundige geven en nemen van de spelers in de buitenste delen of hun verrukte, ingebed Adagio, waarin Ibragimova haar zoete lijnen volhoudt en nuanceert als een volbloed lyrische sopraan. Ik begon deze recensie met tegenzin, maar ik eindig in de hoop dat deze verrukkelijke, inventieve uitvoeringen een voorbode zijn van een complete serie van Mozarts volwassen vioolsonates, met of zonder een vleugje kinderwerken.

Call me a killjoy, but my pulse rate rarely quickens at the prospect of Mozart’s pre-pubescent music. The three childhood works on these discs – essentially keyboard sonatas with discreet violin support – go through the rococo motions pleasantly enough. But amid the music’s chatter and trickle, only the doleful minore episode in the minuet finale of K30 and the carillon effects in the corresponding movement of K14 (enchantingly realised here) offer anything faintly individual. Still, it would be hard to imagine more persuasive performances than we have here from the ever-rewarding Tiberghien-Ibragimova duo: delicate without feyness, rhythmically buoyant (Tiberghien is careful not to let the ubiquitous Alberti figuration slip into auto-ripple) and never seeking to gild the lily with an alien sophistication.

The players likewise bring the crucial Mozartian gift of simplicity and lightness of touch (Ibragimova’s pure, sweet tone selectively warmed by vibrato) to the mature sonatas that frame each of the two discs. It was Mozart, with his genius for operatic-style dialogues, who first gave violin and keyboard equal billing in his accompanied sonatas; and as in their Beethoven sonata cycle (Wigmore Hall Live), Tiberghien and Ibragimova form a close, creative partnership, abetted by a perfect recorded balance (in most recordings I know the violin tends to dominate). ‘Every phrase tingles,’ I jotted down frivolously as I listened to the opening Allegro of the G major Sonata, K301, truly con spirito, as Mozart asks, and combining a subtle flexibility with an impish glee in the buffo repartee.

Tiberghien and Ibragimova take the opening Allegro of the E minor Sonata, K304, quite broadly, emphasising elegiac resignation over passionate agitation. But their concentrated intensity is compelling both here and in the withdrawn – yet never wilting – minuet. Especially memorable are Ibragimova’s chaste thread of tone in the dreamlike E major Trio, and Tiberghien’s questioning hesitancy when the plaintive Minuet theme returns, an octave lower, after the Trio.

In the G major Sonata, K379, rapidly composed for a Viennese concert mounted by Archbishop Colloredo just before Mozart jumped ship, Tiberghien and Ibragimova are aptly spacious in the rhapsodic introductory Adagio (how eloquently Tiberghien makes the keyboard sing here), and balance grace and fire in the tense G minor Allegro. In the variation finale their basic tempo sounds implausibly jaunty for Mozart’s prescribed Andantino cantabile, though objections fade with Tiberghien’s exquisite voicing of the contrapuntal strands in the first variation. I enjoyed the latest of the sonatas, K481, unreservedly, whether in the players’ exuberant give-and-take in the outer movements or their rapt, innig Adagio, where Ibragimova sustains and shades her dulcet lines like a thoroughbred lyric soprano. Having begun this review in grudging mode, I’ll end in the hope that these delightful, inventive performances presage a complete series of Mozart’s mature violin sonatas, with or without a smattering of childhood works.