september 2017
Through Life & Love - Richard Strauss Lieder
Louise Alder & Joseph Middleton
Het debuutrecitalalbum van een veelbelovende zangeres verraadt een wonderlijke affiniteit met de liederen van Strauss: Alder is er zeker een om in de gaten te houden.

In een notitie in het boekje bij haar debuutalbum vertelt Louise Alder over haar ‘persoonlijke gepassioneerde liefdesaffaire’ met Richard Strauss, die, zo legt ze uit, werd bezegeld toen ze Sophie speelde in Glyndebournes Proms-uitvoering van Der Rosenkavalier in 2014. Die liefde voor de componist – en zijn liedjes – wordt op elk punt op deze prachtige cd levendig verwoord.
Het programma is verdeeld in zeven kleine secties, die zowel een losse biografische traject (van ‘Jeugd’ tot ‘Verlies’ en ‘Bevrijding’) als een soort Jugendstil emotioneel landschap in kaart brengen – en natuurlijk gevoelens presenteren die Strauss graag samenbrengt. Elk nummer klinkt volkomen fris, met de heldere, keiharde schoonheid van Alders sopraan die voortdurend levendige intelligentie en sterke karakterisering overbrengt. De interpretaties zijn natuurlijk en zelfverzekerd, haar Duits is levendig gepunt (sinds 2014 is ze lid van het ensemble van Oper Frankfurt).
Er zit ondeugendheid in de lichtere nummers, prachtige tederheid in ‘Breit’ über mein Haupt’ en ‘Das Rosenband’, en verleiding in ‘Ständchen’ en een geweldig verslag van ‘Heimliche Aufforderung’. Zoals je zou verwachten, mist de stem een element van Straussiaanse rijkdom dat je van sommige van de grote kanonnen in dit repertoire krijgt, maar dit weerhoudt Alder er niet van om krachtige, grootse uitvoeringen van ‘Befreit’ en ‘Ruhe, meine Seele!’ te bieden.
Ze is uitstekend in de expressionistische diepten van het opmerkelijke ‘Sehnsucht’ en biedt ongewoon peinzende, ontroerende verslagen van ‘Zueignung’ en ‘Allerseelen’ – geplaatst in dat laatste ‘Release’-gedeelte. Haar beheersing is ook voortreffelijk en ik merkte dat ik elke gelegenheid (zoals bij de beklimmingen van ‘Waldseligkeit’) waar de muziek de stem naar zijn zoete hoogste regionen brengt, waar haar pure, belachtige toon wordt getipt met delicate vibrato-toetsen, anticipeerde.
Joseph Middletons pianospel is ook overal fantastisch en biedt een scherpzinnige, levendige en gevoelige begeleiding die helemaal op Alders golflengte zit – luister bijvoorbeeld naar de lilt die hij aan het begin van ‘Ich Schwebe’ brengt. Het geluid van Orchid Classics vangt ze allebei op natuurlijke wijze; en hoewel het jammer is dat het boekje niet over teksten en vertalingen gaat, krijgen we wel een uitgebreide en gedetailleerde notitie van Joanna Wyld. Al met al is dit debuut een genot.

In a note in the booklet to her debut album, Louise Alder talks about her ‘personal passionate love affair’ with Richard Strauss, which, she explains, was cemented when she stepped in as Sophie in Glyndebourne’s 2014 Proms performance of Der Rosenkavalier. That love for the composer – and his songs – is vividly articulated at every point throughout this lovely disc.
The programme is split into seven small sections, which map both a loose biographical trajectory (from ‘Youth’ to ‘Loss’ and ‘Release’) and a kind of Jugendstil emotional landscape – presenting feelings, of course, which Strauss revels in stirring in together. Each song sounds utterly fresh, with the bright, flinty beauty of Alder’s soprano constantly conveying lively intelligence as well as strong characterisation. The interpretations are natural and confident, her German vividly pointed (she’s been a member of the ensemble of Oper Frankfurt since 2014).
There’s mischief in the lighter numbers, beautiful tenderness in ‘Breit’ über mein Haupt’ and ‘Das Rosenband’, and seductiveness in ‘Ständchen’ and a terrific account of ‘Heimliche Aufforderung’. As one might expect, the voice lacks an element of Straussian richness you get from some of the big guns in this repertoire but this doesn’t stop Alder offering powerful, grand performances of ‘Befreit’ and ‘Ruhe, meine Seele!’.
She is excellent in the expressionistic depths of the remarkable ‘Sehnsucht’ and offers unusually pensive, moving accounts of ‘Zueignung’ and ‘Allerseelen’ – placed in that final ‘Release’ section. Her control is exquisite, too, and I found myself anticipating each occasion (such as in the ascents of ‘Waldseligkeit’) where the music takes the voice into its sweet upper reaches, where her pure, bell-like tone is dabbed with delicate touches of vibrato.
Joseph Middleton’s piano-playing is superb throughout as well, offering perceptive, lively and sensitive accompaniment entirely on Alder’s wavelength – listen to the lilt he brings, for example, to the start of ‘Ich Schwebe’. Orchid Classics’ sound captures both of them naturally; and although it’s a shame the booklet doesn’t run to texts and translations, we do get a comprehensive and detailed booklet note from Joanna Wyld. All in all, this debut is a delight.