juli 2017
Stanford: 3 Motets & Other Choral Music
The Choir of Trinity College, Cambridge o.l.v. Stephen Layton
Een viering van Stanfords band met Trinity – veel van zijn werken zijn geschreven voor de kapel – en van dit indrukwekkende koor onder leiding van Stephen Layton.

Als een cd van de heilige Victoriana beelden oproept van fluwelen handschoenen en meer-thee-vicaris, dan is dit de opname om ze voor eens en altijd te verbannen. Theekopjes worden samen met preutse liturgische gewoonten verbrijzeld in een opname die dit repertoire terugwint als de volbloed christelijke strijdkreet die het is.
Er zijn genoeg opnames van Stanfords grote koorliederen, maar als er een koor is dat rechtvaardigt om ernaar terug te keren, dan is het Trinity Cambridge wel. Veel van Stanfords werken zijn geschreven voor de kapel waar hij organist was, en het horen van stukken als de Drie Latijnse Motetten die ter plaatse worden uitgevoerd, voegt een extra niveau van interesse toe. Het horen van de begeleide werken die zijn opgenomen in de kathedraal van Hereford, compleet met het machtige Father Willis-orgel, is een bonus.
We beginnen in Hereford, met een sensationele (in de meest ware zin van het woord) uitvoering van For lo! I raise up. Laytons koor berijdt de golven van het orgelgedeelte (gespeeld door Owain Park) met gemak, brengt retorische helderheid in de kleurrijke tekst van Habakuk en haalt het volledige dramatische potentieel uit de episodische contrasten van het volkslied. Drama staat ook op de voorgrond in Lighten our darkness en Stanfords vreugdevolle Bach-hommage aan een Magnificat, waarvan de wisselende stemmingen en texturen duidelijk worden afgebakend in deze adembenemende uitvoering. Het is in werken als deze dat Laytons gemengd-stemmige koor (compleet met een van de meest volwaardige toplijnen van de Oxbridge college-koren) echt scoort in vergelijking met rivaliserende opnames van de koorfundamenten van St John's en New College, met hun hoge toplijnen.
De prachtige Drie Latijnse motetten komen schoon naar voren, met zo min mogelijk kostbaarheid. ‘Justorum animae’ is ronduit zakelijk, terwijl ‘Beati quorum via’ delicaat is maar nooit bloedeloos. Layton weet zelfs sentimentaliteit op afstand te houden met O for a closer walk with God en het nogal slappe C majeur Benedictus. Door de muziek serieus te nemen, haar met respect maar niet met eerbied te behandelen, geeft hij haar een frisheid die berekend is om zelfs de meest fervente muzikale ongelovigen te ontwapenen.

If a disc of sacred Victoriana conjures images of kid gloves and more-tea-vicar, then this is the recording to banish them once and for all. Tea cups are shattered along with prim liturgical proprieties in a recording that reclaims this repertoire as the full-blooded Christian battle cry that it is.
Recordings of Stanford’s great choral anthems are not short on the ground, but if any choir has justification to return to them it’s Trinity Cambridge. Many of Stanford’s works were written for the chapel where he was organist, and to hear pieces like the Three Latin Motets performed in situ adds an extra level of interest. To hear the accompanied works recorded in Hereford Cathedral complete with the mighty Father Willis organ is a bonus.
We start in Hereford, with a sensational (in the truest sense) performance of For lo! I raise up. Layton’s choir rides the surging waves of the organ part (played by Owain Park) with ease, bringing rhetorical clarity to the colourful text from Habbakuk and mining full dramatic potential from the anthem’s episodic contrasts. Drama is also at the fore in Lighten our darkness and Stanford’s joyous Bach-homage of a Magnificat, whose shifting moods and textures are clearly delineated in this breathless performance. It’s in works like these that Layton’s mixed-voice choir (complete with one of the most full-bodied top lines of the Oxbridge college choirs) really scores compared to rival recordings by the choral foundations of St John’s and New College, with their treble top lines.
The lovely Three Latin Motets emerge cleanly, with as little preciousness as possible. ‘Justorum animae’ is positively matter-of-fact, while ‘Beati quorum via’ is delicate but never anaemic. Layton even manages to keep sentimentality at bay through O for a closer walk with God and the rather limp C major Benedictus. By taking the music seriously, treating it with respect but not reverence, he gives it a freshness calculated to disarm even the staunchest of musical non-believers.