juni 2017


Karol Szymanowski

Warsaw Philharmonic Orchestra o.l.v. Jacek Kaspszyk

Prachtig gezongen, met een weloverwogen gevoel voor onmiddellijkheid, urgentie en menselijkheid. Het spel is uitstekend – liefdevol ondersteunend, en ook beslissend en dramatisch.

Dit is een uitstekende opname, door een geheel Pools team, van drie van Szymanowski's meest weelderig mooie werken. De twee voltooide delen van de onvoltooide Litany to the Virgin Mary zijn de perfecte keuzes om de schijf te openen, juist vanwege hun inconclusieve aard - de muziek van het tweede deel hangt in de lucht alsof het precies is ontworpen om het Stabat mater in te luiden - hoewel ze chronologisch gezien dateren uit 1930, vijf jaar later. Sopraan Alexandra Kurzak is absoluut de juiste stem voor beide werken, omdat ze dit soort combinatie van kracht en delicatesse eisen. Niet dat de andere solisten in de schaduw worden gelaten: de krachtige bariton Artur Rucin´ski is bijzonder indrukwekkend. De veel eerdere Derde symfonie, een bewerking van een Poolse vertaling van Rumi's gedicht 'Song of the Night', biedt een ogenschijnlijk seculiere pendant aan deze twee werken van religieuze inspiratie. In feite komt de extatische, mystieke aura precies overeen met de toespelingen van de dichter op kosmische goddelijkheid, en biedt als zodanig een uitstekend en passend tegenwicht voor de twee latere werken van katholieke inspiratie. Tenorsoloist Dmitry Korchak doorboort het rijke orkestrale palet (en inderdaad het enorme volume van een groot deel van het werk), en wordt prachtig ondersteund door het uitstekende Warschau Philharmonisch Koor.

Jacek Kaspszyk regisseert alsof zijn leven ervan afhangt, en haalt elke schakering en subtiliteit uit wat muziek is met een buitengewoon breed scala aan kleuren. Warners opname, gemaakt in de Warschau Philharmonische Concertzaal, legt elk detail vast. Een echte aanrader

This is an outstanding recording, by an all-Polish team, of three of Szymanowski’s most sumptuously beautiful works. The two completed sections of the unfinished Litany to the Virgin Mary are the perfect choices to open the disc precisely because of their inconclusive nature – the music of the second hangs suspended in the air as though designed precisely to usher in the Stabat mater – though chronologically they date from 1930, five years later. Soprano Alexandra Kurzak is absolutely the right voice for both these works, demanding as they do this kind of combination of power and delicacy. Not that the other soloists are left in the shade: the powerful baritone Artur Rucin´ski is particularly impressive. The much earlier Third Symphony, a setting of a Polish translation of Rumi’s poem ‘Song of the Night’, provides an ostensibly secular pendant to these two works of religious inspiration. In fact its ecstatic, mystical aura corresponds precisely to the poet’s intimations of cosmic divinity, and as such provides an excellent and appropriate counterweight to the two later works of Catholic inspiration. Tenor soloist Dmitry Korchak pierces through the rich orchestral palette (and, indeed, the sheer volume of much of the work), and is beautifully supported by the excellent Warsaw Philharmonic Choir.

Jacek Kaspszyk directs as though his life depends on it, drawing out every shade and subtlety from what is music of an outstandingly wide range of colour. Warner’s recording, made in the Warsaw Philharmonic Concert Hall, captures every detail. Highly recommended