maart 2017


Beach, Chaminade & Howell: Piano Concertos (Hyperion Romantic Piano Concerto 70)

Danny Driver & BBC Scottish Symphony Orchestra o.l.v. Rebecca Miller

Een mooie parallel met de Specialist’s Guide van deze maand: drie onbekende werken van vrouwen (een primeur in Hyperions serie Romantische Pianoconcerten) worden krachtig bepleit.

Geen van de 91 componisten die in de vorige 69 delen van Hyperions Romantic Piano Concerto-serie voorkomen, was een vrouw. Om de balans te herstellen, heeft deel 70 er drie. Het wordt gesponsord door Ambache (een liefdadigheidsinstelling die zich toelegt op het vergroten van de bekendheid van muziek door vrouwen), en de BBC Scottish SO (leider Laura Samuel) wordt gedirigeerd door Rebecca Miller, wiens speciale band met de soliste misschien wel of niet iets te maken heeft met het feit dat ze met hem getrouwd is.

Het heeft weinig te maken met Danny Drivers geslacht dat hem in staat stelt om twee eerdere kampioenen van het Amy Beach Concerto, die toevallig vrouwen zijn, ver te overtreffen: Marie Louise Boehm (die nu een beetje oud klinkt op Vox of als onderdeel van de 40 CD Brilliant Classics-boxset die ik in de uitgave van augustus 2016 verwelkomde) en Joanne Polk (Arabesque, 6/00). Dit is een groot, virtuoos voertuig dat veel uithoudingsvermogen en een bravouretechniek vereist (het eerste deel duurt bijna 17 minuten en wordt gevolgd door een zeer moeilijke vivace perpetuum mobile van 5'38 inch). Driver overwint deze eisen met echte artisticiteit en, in het mooie langzame deel, immense gevoeligheid. Hyperions opname (Simon Eadon en Andrew Keener in Glasgows City Halls) is ook beter gefocust en met meer diepgang dan de overigens fijne versie van Alan Feinberg (Naxos, 6/03).

Als Driver een robuust, gespierd beeld van het strand biedt, is hij zeker in contact met zijn vrouwelijke kant in het zeer aantrekkelijke eendelige Concerto (19'33") van Dorothy Howell (1898-1982), gecomponeerd in 1923. Lichter van inhoud maar nog aantrekkelijker is het Concertstück van Cécile Chaminade in dezelfde toonsoort als het strand. De herhaalde toonladderfiguur zou alledaags kunnen worden. In de handen van Driver is het betoverend – net als deze hele schijf, een waardige aanvulling op deze serie, die meer dan een kwart eeuw geleden werd gelanceerd.

None of the 91 composers featured on the previous 69 volumes in Hyperion’s Romantic Piano Concerto series has been a woman. As if to redress the balance, Vol 70 has three. It is sponsored by Ambache (a charitable trust dedicated to raising the profile of music by women), and the BBC Scottish SO (leader Laura Samuel) is conducted by Rebecca Miller, whose special rapport with the soloist may or may not have something to do with the fact that she is married to him.

It is little to do with Danny Driver’s gender that allows him to far outshine two earlier champions of the Amy Beach Concerto who happen to be women: Marie Louise Boehm (sounding a little elderly now on Vox or as part of the 40 CD Brilliant Classics box set I welcomed in the August 2016 issue) and Joanne Polk (Arabesque, 6/00). This is a big, virtuoso vehicle demanding great endurance and a bravura technique (the first movement lasting nearly 17 minutes is followed by a very difficult vivace perpetuum mobile 5'38" in length). Driver surmounts these demands with real artistry and, in the lovely slow movement, immense sensitivity. Hyperion’s recording (Simon Eadon and Andrew Keener in Glasgow’s City Halls) is also better focused and with greater depth than the otherwise fine version from by Alan Feinberg (Naxos, 6/03).

If Driver offers a robust, muscular view of the Beach, he is certainly in touch with his feminine side in the highly attractive single-movement Concerto (19'33") by Dorothy Howell (1898-1982), composed in 1923. Lighter in substance but even more appealing is Cécile Chaminade’s Concertstück in the same key as the Beach. The repeated scale figure could become mundane. In Driver’s hands it is enchanting – as indeed is this whole disc, a worthy addition to this series, launched more than a quarter of a century ago.