februari 2017
All Who Wander
Jamie Barton & Brian Zeger
Een belangrijke debuutopname van de winnaar van de Cardiff Singer of the World van 2013, die de smaak te pakken heeft voor wat deze prachtige stem en dit indrukwekkende talent nog meer te bieden hebben.

Iedereen die Jamie Barton in 2013 op serene wijze naar de overwinning zag zeilen bij de Cardiff Singer of the World-competitie, weet wat een geweldige zangeres ze is. Dit debuutrecital van Delos onderstreept dat alleen maar. De stem is rijk, genereus en levendig, groot maar prachtig gecontroleerd, onberispelijk soepel over het hele bereik. Het is het soort instrument waar je de hele dag naar kunt luisteren, in elk soort repertoire. Ze is ook een intelligente, gevoelige muzikante en duidelijk een goede programmamaker, hier biedt ze Dvo∑ák en Sibelius als aanvulling op haar Mahler.
Het is allemaal buitengewoon indrukwekkend, ook al biedt ze in haar Mahler niet helemaal de interpretatieve complexiteit die je elders in de catalogus hoort. Naarmate ze haar carrière voortzet, zal ze ongetwijfeld meer diepgang vinden in bijvoorbeeld 'Ich bin der Welt abhanden gekommen', en ze overdrijft, in mijn oren, lichtjes de herhaalde 'cht'-klanken in 'Um Mitternacht'. Maar zingend is het boven alle verdenking verheven (ze gooit de herhaalde ‘Ades’ in ‘Scheiden und Meiden’ met Valkyrische zelfverzekerdheid), en met elke luisterbeurt begon ik haar rechttoe rechtaan interpretatieve aanpak meer en meer te waarderen.
Haar Gypsy Songs zijn groots en genereus, ondersteund door levendige, rijke en resonerende begeleidingen van Brian Zeger. Het hoogtepunt van de cd is echter de Sibelius, waarin de mezzo haar hart en ziel stort in grootse, verheven verslagen van enkele van de meest verleidelijke liederen van de componist. Het eerste paar uit Op. 36 is magnifiek, maar daarna zijn de amplitude en tonale generositeit die Barton ontketent in ‘Flicksan kom’, inclusief een angstaanjagende borststem in de laatste maten, en het afsluitende ‘Var det en dröm’ overweldigend. Dit is echt een opwindend talent en een geweldige cd.

Anyone who watched Jamie Barton sail serenely to victory at 2013’s Cardiff Singer of the World competition will know what a fine singer she is. This debut recital from Delos only underlines the fact. The voice is rich, generous and vibrant, big but beautifully controlled, impeccably smooth throughout its range. It’s the sort of instrument you could listen to all day, in any sort of repertoire. She’s an intelligent, sensitive musician too, and evidently a good programme-builder, here offering Dvo∑ák and Sibelius to complement her Mahler.
It’s all extremely impressive, even if in her Mahler she doesn’t quite offer the interpretative complexity one hears elsewhere in the catalogue. As she continues along her career she’ll no doubt find more depth in ‘Ich bin der Welt abhanden gekommen’, for example, and she slightly overdoes, to my ear, the repeated ‘cht’ sounds in ‘Um Mitternacht’. But as singing it’s beyond reproach (she tosses off the repeated ‘Ades’ in ‘Scheiden und Meiden’ with Valkyrian confidence), and with each listen I grew more and more to appreciate her straight-down-the-line interpretative approach.
Her Gypsy Songs are big and generous, backed up by lively, rich and resonant accompaniments from Brian Zeger. The disc’s highlight, though, is the Sibelius, in which the mezzo pours her heart into grand, soaring accounts of some of the composer’s most seductive songs. The first pair from Op 36 are magnificent, but then the amplitude and tonal generosity Barton unleashes in ‘Flicksan kom’, including a fearsome chest voice in the final bars, and the concluding ‘Var det en dröm’ are overwhelming. This really is an exciting talent, and a terrific disc.