februari 2017


Bloch, Ligeti & Dallapiccola: Suites for Solo Cello

Natalie Clein

Een prachtige en meeslepende opname van Natalie Clein die de kunst van het cellospelen op zijn meest intieme manier laat zien: fysiek, lyrisch en prachtig opgenomen.

Ondanks de aantrekkingskracht en populariteit van Blochs Schelomo, zijn zijn drie solo cello suites niet veel opgenomen. Ze werden geschreven aan het einde van het leven van de componist, in 1956-57, nadat hij was gestopt met lesgeven aan de University of California, Berkeley, en werden geïnspireerd door de Canadese celliste Zara Nelsova. Helaas heeft Nelsova, die nauw met Bloch samenwerkte in de jaren na het einde van de Tweede Wereldoorlog, geen opname van de stukken nagelaten. De Duitse cellist Peter Bruns nam ze op in 1997, op een schijf die ook belangrijke cellowerken uit het begin van de carrière van de componist bevatte, waaronder From Jewish Life en Baal Shem, toen Bloch bewust geïnteresseerd was in het ontdekken van wat het in zichzelf betekende om een ​​Joodse componist te zijn.

De late solosuites verschillen qua toon enorm van die eerdere werken, ze zijn meer meditatief en introspectief, en hoewel luisteraars gemakkelijk vergelijkbare melodieuze contouren zullen ontdekken van de muziek die Bloch schreef in zijn werken van de Joodse cyclus, missen deze suites de lange, vurige lijnen van Schelomo, maar niets van de expressieve kracht ervan. Celliste Natalie Clein houdt het expressieve bereik binnen herfstige parameters: melancholisch, licht geïrriteerd, in zichzelf gekeerd en waardig. Terwijl Bruns krachtiger retorisch en demonstratief is, speelt Clein intiem, alsof ze alleen voor zichzelf is. Maar er is niets hermetisch aan haar aanpak. Zachtjes, aandringend, rustig trekt ze de luisteraar in Blochs muziek en de resultaten zijn volkomen absorberend.

In plaats van deze relatief korte werken – bestaande uit vier of vijf delen elk, waarvan de meeste slechts een paar minuten duren – te koppelen aan andere werken van Bloch, koppelt Clein ze aan Dallapiccola's Ciaccona, Intermezzo e Adagio uit 1945, stekelig maar krachtig, geschreven in dezelfde tijd dat hij werkte aan zijn enorm sombere opera Il prigioniero, en Ligeti's tweedelige sonate voor solocello uit 1948-53. Clein is net zo dominant in de formidabel moeilijke Dallapiccola als ze zich terugtrekt in de Bloch, en haar uitvoering van het Adagio-thema in de Ligeti is vier minuten van pure, geconcentreerde schoonheid. Deze prachtige schijf onthult de cello als een soort privé schetsblok, of dagboek, dat grote emoties op kleine schaal vastlegt, met een poëtische concentratie in scherp contrast met de grotere, meer woeste muzikale gebaren van het naoorlogse moment.

Despite the appeal and popularity of Bloch’s Schelomo, his three solo cello suites have not been widely recorded. They were written late in the composer’s life, in 1956-57, after he had retired from teaching at the University of California, Berkeley, and were inspired by the Canadian cellist Zara Nelsova. Unfortunately, Nelsova, who worked closely with Bloch in the years after the end of the Second World War, left no recording of the pieces. The German cellist Peter Bruns recorded them in 1997, on a disc that also included key cello works from earlier in the composer’s career, including From Jewish Life and Baal Shem, when Bloch was self-consciously interested in discovering within himself what it meant to be a Jewish composer.

The late-in-life solo suites are very different in tone from those earlier works, more meditative and introspective, and while listeners will easily detect similar melodic contours to the music Bloch was writing in his Jewish Cycle works, these suites lack the long, ardent lines of Schelomo, though none of its expressive power. Cellist Natalie Clein keeps the expressive range within autumnal parameters: melancholy, lightly fretful, inward and dignified. Whereas Bruns is more forcefully rhetorical and demonstrative, Clein plays intimately, as if for herself alone. But there is nothing hermetic about her approach. Gently, insistently, quietly, she draws the listener into Bloch’s music and the results are thoroughly absorbing.

Rather than pair these relatively short works – made up of four or five movements each, most lasting only a few minutes – with other works by Bloch, Clein couples them with Dallapiccola’s 1945 Ciaccona, Intermezzo e Adagio, thorny but powerful, written at the same time as he was working on his tremendously bleak opera Il prigioniero, and Ligeti’s 1948-53 two-movement Sonata for solo cello. Clein is every bit as commanding in the formidably difficult Dallapiccola as she is retiring in the Bloch, and her performance of the Adagio theme in the Ligeti is four minutes of pure, concentrated beauty. This lovely disc reveals the cello as a kind of private sketch pad, or journal, capturing big emotions on a small scale, with a poetic concentration in sharp contrast to the larger, more furious musical gestures of the post-war moment.