januari 2017
Hérold: Le pré aux clercs
Gulbenkian Orchestra o.l.v. Paul McCreesh
Een andere uitstekende heropvoering door Palezzetto Bru Zane van een lang verloren werk – uitgevoerd en verpakt met evenveel toewijding – levert criticus Mark Pullinger een oprecht ‘Chapeau!’ op.

Operafielen zijn dank verschuldigd aan artiesten als Opera Rara en Palazzetto Bru Zane voor het opdiepen van lang verloren gewaande werken en het nieuw leven inblazen ervan, zowel in uitvoering als op cd. De eerste specialiseert zich in Italiaanse bel canto, terwijl Palazzetto Bru Zane, hoewel gevestigd in Venetië, zich toelegt op de herontdekking van Franse rariteiten. Ferdinand Hérold is nu vooral bekend om zijn aanstekelijke ballet La fille mal gardée, maar Le Pré aux clercs (‘De weide van de klerken’) was destijds enorm succesvol en werd tot 1949 al 1600 keer opgevoerd in de Opéra-Comique in Parijs, waar de productie die bij deze release hoort in 2015 werd opgevoerd.
De opera draait om de romantische, politieke en religieuze intriges in het Palais du Louvre en het terrein van de herberg ‘Pré aux clercs’, 10 jaar na het bloedbad op Sint-Bartholomeusdag in 1572. De zus van de koning, Marguerite de Valois, getrouwd met de koning van Navarra, wordt als gijzelaar van de vrede vastgehouden in het Louvre, vergezeld door de jonge gravin Isabelle. De gezant van Navarra, Baron de Mergy, verliefd op Isabelle, duikt op en er ontstaan complicaties, vooral met betrekking tot de lafhartige graaf van Comminge, die Isabelle voor zichzelf begeert. Luchtigere, komische elementen omringen Nicette (Marguerite's petekind) en haar huwelijk met Girot, gastheer in de Pré aux clercs. Ware liefde wint de dag, de opera eindigt met Isabelle en Mergy die herenigd worden nadat de laatste Comminge in een duel heeft verslagen. Zie het als Les Huguenots, maar dan met een lach.
Hérold's bruisende muziek wordt met enorme charme uitgevoerd door Paul McCreesh en het Gulbenkian Orchestra. De beste aria's gaan naar Isabelle en Nicette. Isabelle's 'Jour de mon enfance', dat de tweede akte opent in duet met een prachtige viool concertante, laat Marie-Ève Munger in voortreffelijke vorm zien, coloratura die als champagne naar beneden stroomt. Jeanne Crousaud is een temperamentvolle Nicette, terwijl mezzo Marie Lenormand een fijne Marguerite is. Mannelijke rollen worden gedomineerd door tenoren, geleid door de stijlvolle Michael Spyres als Mergy. Ensembles bruisen en het is een genot om de voornamelijk Franstalige cast in hectares aan dialogen te horen. Zoals altijd bij Palazzetto Bru Zane, zijn de cd's verpakt in een weelderig hardcover boek, met het libretto (bravo voor elke Engelse vertaling met de uitroepen 'Gadzooks!' en 'Egad!'), een synopsis en een reeks essays in zowel het Frans als het Engels. Chapeau!

Operaphiles are indebted to the likes of Opera Rara and Palazzetto Bru Zane for dredging up long-lost works and reviving them both in performance and on disc. The former specialises in Italian bel canto, while Palazzetto Bru Zane, though based in Venice, is devoted to the rediscovery of French rarities. Ferdinand Hérold is best known now for his infectious ballet La fille mal gardée, but Le Pré aux clercs (‘The Clerks’ Meadow’) was hugely successful in its day, notching up 1600 performances by 1949 at Paris’s Opéra-Comique, where the production associated with this release was mounted in 2015.
The opera revolves around the romantic, political and religious intrigues at the Palais du Louvre and the grounds of the ‘Pré aux clercs’ inn 10 years after the 1572 St Bartholomew’s Day Massacre. The king’s sister, Marguerite de Valois, married to the king of Navarre, is being held as a hostage of peace at the Louvre, accompanied by young Countess Isabelle. Navarraise envoy Baron de Mergy, in love with Isabelle, turns up and complications arise, mostly involving the dastardly Comte de Comminge, who desires Isabelle for himself. Lighter, comic elements surround Nicette (Marguerite’s god-daughter) and her wedding to Girot, host at the Pré aux clercs. True love wins the day, the opera ending with Isabelle and Mergy reunited after the latter has dispatched Comminge in a duel. Think of it as Les Huguenots but with laughs.
Hérold’s effervescent music is performed with tremendous charm by Paul McCreesh and the Gulbenkian Orchestra. The best arias go to Isabelle and Nicette. Isabelle’s ‘Jour de mon enfance’, which opens Act 2 in duet with a splendid violin concertante, finds Marie-Ève Munger in exquisite form, coloratura cascading like champagne. Jeanne Crousaud is a spirited Nicette, while mezzo Marie Lenormand is a fine Marguerite. Male roles are dominated by tenors, led by the stylish Michael Spyres as Mergy. Ensembles fizz and it’s a joy to hear the mostly francophone cast in acres of dialogue. As always with Palazzetto Bru Zane, the discs are encased in a lavish hardback book, containing the libretto (bravo to any English translation including the exclamations ‘Gadzooks!’ and ‘Egad!’), a synopsis and a series of essays in both French and English. Chapeau!