Awards Issue 2017


Carnevale 1729

Ann Hallenberg & Il Pomo d’Oro o.l.v. Stefano Montanari

Betreed Venetië in volle feeststemming terwijl Hallenberg aria's uit zeven opera's presenteert die je zou hebben gehoord als je er in 1729 was geweest: historisch onderzoek werpt fantastische vruchten af ​​voor de oren!

De nieuwsgierige uitstapjes van Ann Hallenberg, die ze samen met haar musicoloog-echtgenoot Holger Schmidt-Hallenberg onderzocht, zijn nooit zomaar doorsnee recitals, zoals bewezen is door de werkelijk zeldzame ‘Hidden Handel’ (Naïve), portretten van verschillende oude Romeinse Agrippinas (DHM, 7/15) en een live concertopname van voornamelijk muziek voor Farinelli (Aparté). Dit nieuwe dubbelalbum is een oordeelkundige verzameling van zeven opera’s die allemaal in Venetië werden opgevoerd tijdens de acht weken durende carnavalsperiode tussen 26 december 1728 en 27 februari 1729.

Tenminste enkele van deze producties in verschillende theaters trokken de aandacht (en het oor) van Handel, die in La Serenissima woonde en in Italië op zoek was naar nieuwe zangers. Zijn voormalige diva Faustina en castraat Senesino speelden de hoofdrollen in Orlandini's Adelaide, en aria's uit elke rol hadden net zo goed op maat gemaakt kunnen zijn voor Hallenbergs nauwkeurige virtuositeit en lyriek, communicatief taalgebruik, idiomatische versieringen, intelligent gebeeldhouwde frasering (helder, zacht of turbulent, afhankelijk van de muziek) en scherpzinnige theatrale karakterisering: de tijd lijkt stil te staan ​​in Adelaides klaagzang 'Quanto bello agl'occhi miei', subliem gezongen over een verfijnde rollende strijkersbegeleiding, en de dialoog van de stem met violist-directeur Stefano Montanari is elegant genuanceerd in Ottone's lyrische alla francese aria 'Vedrò più liete e belle'.

Zoete, tedere solohobo en pizzicatostrijkers worden prachtig beoordeeld in ‘Mi par sentir la bella’ uit Giacommeli’s Gianguir, en er is pit in twee snelle aria’s uit Albinoni’s Filandro. Uit Porpora’s Semiramide riconosciuta komen verschillende mooie aria’s: het sierlijk zangerige siciliaanse ‘Il pastor, se torna aprile’, de cantabile intimiteit van ‘Bel piacer saria d’un core’ (voor Farinelli die zijn Venetiaanse debuut maakt), en het woedende ‘In braccio a mille furie’ (de enige aria die eerder werd opgenomen– met name door Hallenberg zelf). Misschien had het geschikte repertoire uit 1729 een grotere verscheidenheid aan instrumentatie en dramatische stemmingen kunnen opleveren, maar dergelijke bedenkingen verdampen bij de pure klasse van Hallenberg en de perfect op elkaar afgestemde zoetheid van Il Pomo d’Oro in ‘Ombra cara, ombra adorata’, gezongen door de rouwende weduwe van Pompeius in Leo’s Catone in Utica, en het stormachtige hoogtepunt van Vinci’s sissende ‘Nave altera che in mezzo all’onde’, gebruikt in de pasticcio L’abbandono di Armida.

Ann Hallenberg’s inquisitive forays researched in partnership with her musicologist husband Holger Schmidt-Hallenberg are never merely run-of-the-mill recitals – as has been proved by genuinely rare ‘Hidden Handel’ (Naïve), portraits of different ancient Roman Agrippinas (DHM, 7/15) and a live concert recording of mostly music for Farinelli (Aparté). This new double album is a judicious assortment from seven operas all performed in Venice during the eight-week carnival period between December 26, 1728, and February 27, 1729.

At least some of these productions at different theatres caught the eye (and ear) of Handel, based in La Serenissima while hunting around Italy for new singers. His erstwhile diva Faustina and castrato Senesino played the principal parts in Orlandini’s Adelaide, and arias from each role might as well have been tailor-made for Hallenberg’s pinpoint virtuosity and lyricism, communicative use of language, idiomatic embellishment, intelligently sculpted phrasing (limpid, gentle or turbulent as the music demands) and astute theatrical characterisation: time seems to stand still in Adelaide’s lament ‘Quanto bello agl’occhi miei’, sung sublimely over a sophisticated rolling string accompaniment, and the voice’s dialogue with violinist-director Stefano Montanari is shaded elegantly in Ottone’s lyrical alla francese aria ‘Vedrò più liete e belle’.

Sweetly tender solo oboe and pizzicato strings are judged beautifully in ‘Mi par sentir la bella’ from Giacommeli’s Gianguir, and there is zestiness in two quick arias from Albinoni’s Filandro. From Porpora’s Semiramide riconosciuta there are several fine arias: the gracefully lilting siciliano ‘Il pastor, se torna aprile’, the cantabile intimacy of ‘Bel piacer saria d’un core’ (for Farinelli making his Venetian debut), and the furious ‘In braccio a mille furie’ (the only aria recorded before – notably by Hallenberg herself). Perhaps the eligible 1729 repertoire might have yielded some greater variety of instrumentation and dramatic moods, but such reservations evaporate at the sheer classiness of Hallenberg and Il Pomo d’Oro’s perfectly aligned dulcetness in ‘Ombra cara, ombra adorata’, sung by the grieving widow of Pompey in Leo’s Catone in Utica, and the barnstorming climax of Vinci’s sizzling ‘Nave altera che in mezzo all’onde’, used in the pasticcio L’abbandono di Armida.