Awards Issue 2017
Latvian Choral Classics: Nature and the Soul
Latvian Radio Choir o.l.v. Kaspars Putniņš
Dit is een werkelijk prachtig album met Letse koorwerken, uitgevoerd door zangers die duidelijk volledig op de hoogte zijn van de muzikale en culturele fundamenten van het lied.

Dit is een verzameling Letse koormuziek, geselecteerd ter ere van de honderdste verjaardag van de onafhankelijkheid van Letland. Zoals dirigent Kaspars Putninš zegt in zijn inleidende notitie: ‘De meeste Letse dirigenten zijn waarschijnlijk opgegroeid met deze liederen, waarvan de beeldspraak, klank en kleur diep in ons bewustzijn zijn gecodeerd… Terwijl ik aan dit album werkte, had ik het gevoel dat ik een liefdesbrief schreef.’
Zo klinkt het. Je wordt gegrepen door het allereerste nummer, de atmosferische, aanhoudende profetie ‘Senatne’ (‘Lang geleden’) van Emīls Dārziņš (1875-1910), waarvan elke nuance is vastgelegd door het Letse Radiokoor. Hebben ze gehuild toen ze het tweede nummer van Darzinš opnamen, ‘Mēness staro stīgo’ (‘Maanstralen’)? Ik wel. Ze zingen met elke vezel van hun wezen.
Er is in feite iets buitengewoons aan Letse koren: ze zingen alsof hun leven ervan afhangt, en wanneer ze Letse muziek zingen, maakt hun directe connectie met de taal dit nog duidelijker. Er is zowel Noordse helderheid als Slavische diepgang te horen in het geluid van een Lets koor, en er is ook wat ik een poëtisch gevoel zou kunnen noemen, een instinctieve kennis van hoe je moet formuleren. Dit alles is prachtig en ontroerend duidelijk op deze cd. Alle vijf de hier opgenomen componisten zijn uitstekend, maar wat mij bijblijft is de muziek van Darzinš en het prachtige, verontrustende ‘Biķeris miroņu salā’ (‘De beker op het eiland van de doden’) van Jānis Zālītis. Hoe dan ook, dit is een viering van Letse koormuziek die u niet mag missen. Zoals Putninš ook schrijft: ‘Veel keren terug van de dag, beste Letland!’

This is a collection of Latvian choral music selected in honour of the centenary of the independence of Latvia. As conductor Kaspars Putninš says in his introductory note: ‘The majority of Latvian conductors have probably grown up with these songs whose imagery, sound and colour are deeply encoded in our consciousness … Working on this album, I have felt as if I am writing a love letter.’
It sounds that way. One is gripped by the very first track, the atmospheric, insistent prophecy that is ‘Senatne’ (‘Long Ago’) by Emīls Dārziņš (1875-1910), every nuance of which is captured by the Latvian Radio Choir. Did they weep while recording the second song by Darzinš, ‘Mēness staro stīgo’ (‘Moonbeams’)? I did. They sing with every fibre of their being.
There is, in fact, something extraordinary about Latvian choirs: they sing as though their very lives depend on it, and when they are singing Latvian music their immediate connection with the language makes this even more apparent. There is both Nordic clarity and Slavic profundity to be heard in the sound of a Latvian choir, and there is also what I might call a poetic sense, an instinctive knowledge of how to phrase. All this is beautifully, movingly evident on this disc. All five of the composers recorded here are outstanding but what stays with me is the music by Darzinš and the wonderful, disturbing ‘Biķeris miroņu salā’ (‘The Goblet on the Isle of the Dead’) by Jānis Zālītis. At all events, this is a celebration of Latvian choral music that should not be missed. As Putninš also writes, ‘Many returns of the day, dear Latvia!’