februari 2018


Deux (Bartók, Poulenc & Ravel)

Patricia Kopatchinskaja & Polina Leschenko

Patricia Kopatchinskaja slaagt er altijd in om zowel de oren als de geest van de luisteraar te boeien met optredens van persoonlijkheid die scores tot leven brengen alsof ze net zijn ontdekt. ​​Leschenko is de perfecte partner.

In de momenten voordat je op play drukt bij een nieuwe opname van Patricia Kopatchinskaja, is het enige waar je absoluut zeker van kunt zijn dat je iets hoort dat barst van de persoonlijkheid, individualiteit en flair; soms zelfs zoveel persoonlijkheid dat een snelle blik op de partituur op zijn plaats is, gewoon om vast te stellen wat de verhouding tussen Kopatchinskaja en de componist in kwestie nu eigenlijk is.

‘Deux’ is geen uitzondering op deze regel, wat ik met onvoorwaardelijke bewondering zeg, omdat elke lezing hier als een droom werkt; ongetwijfeld deels omdat de Hongaarse volkswortels van de drie hoofdwerken een perfecte partner zijn voor haar eigen Moldavische volkserfgoed. Ik ben ook blij om te zien dat de noten de twee vrouwelijke violisten benadrukken die verbonden zijn met deze werken: Jelly d'Arányi, die zowel Ravels Tzigane als Bartoks twee vioolsonates opdroeg, en het Franse wonderkind dat volwassen ster werd Ginette Neveu, die Poulencs Vioolsonate in 1943 in première bracht.

De Poulenc is ook een explosieve cd-opener, waarbij elke stemming tot in de apotheose wordt gerealiseerd: behendig manisch en krassend van textuur wanneer het voor het eerst tot leven komt, gevolgd door het slinks en flirterigste dat ik ooit heb gehoord van het tweede, lyrische gedeelte. Meer genoegens wachten in het exquise tedere Intermezzo, en ook in wat een vrolijke, vaak weglopende rit is van een Tea-for-Two finale. Het album heet ook niet voor niets ‘Deux’, want Leschenko is niet alleen in elke stemming en benadering een evenwaardige partner als Kopatchinskaja, maar is ook een volkomen, heerlijk gelijkwaardige partner in de algehele balans.

Daarna volgt Bartók, bestaande uit een rustig gevaarlijk, don’t turn-your-back-on-it Molto allegro, gevolgd door een opwindend onvoorspelbaar, technisch onberispelijk Allegretto. En dan wat betreft Tzigane, nou, dat is zeker niet subtiel, maar aangezien het om te beginnen al niet bepaald soepel suave, binnen Ravel is, waarom zouden we de boel dan niet verder onttammen? Vooral als je dat kunt doen met zo'n glinsterend perfecte techniek, intonatie en caleidoscopische kleuren als Kopatchinskaja, of ze nu langzaam en hees rond haar lage registers kronkelt, danst als een lichtvoetige folkfee aan het einde van haar toets of pizzicato-clusters afvuurt die doen denken aan knallende snoepjes. Leschenko's inzending verdient ook een speciale vermelding, omdat het elektrische muziek is: hypnotiserend ritmisch en met een slim klinkende, lichtgevende toets die de piano heerlijk dicht bij de cimbalom brengt. Dan van het paar een wilde, donderende, koortsachtige hoedown van een climax.

Voeg Leschenko's solo-beurt toe - een wervelende, twinkelende lezing van Dohnányi's Coppélia Waltz-arrangement - en dit album is een behoorlijk opwindende, levensbevestigende doos vol geneugten.

In the moments before pressing play on any new recording from Patricia Kopatchinskaja, the only thing you can be absolutely certain of is that you’re about to hear something brimming with personality, individuality and panache; in fact sometimes so much personality that a quick glance at the score is in order, simply to establish exactly what the ratio of Kopatchinskaja versus composer-in-question actually is.

‘Deux’ is no exception to this rule, which I say with unreserved admiration, because every reading here works like a dream; no doubt in part because the three main works’ Hungarian folk roots are a perfect partner to her own Moldovan folk heritage. I’m also thrilled to see the notes highlight the two female violinists connected to these works: Jelly d’Arányi, dedicatee of both Ravel’s Tzigane and Bartok’s two violin sonatas, and the French prodigy-turned-adult-star Ginette Neveu, who premiered Poulenc’s Violin Sonata in 1943.

The Poulenc makes for an explosive disc opener too, its every mood realised to apotheosis-esque degree: nimbly manic and scratchy-textured when first it explodes into life, followed by the slinkiest and flirtiest I’ve ever heard from its second, lyrical section. More pleasures await in the exquisitely tender Intermezzo, and also in what is a rollicking, often runaway ride of a Tea-for-Two finale. The album isn’t called ‘Deux’ for naught, either, because Leschenko not only matches Kopatchinskaja in every mood and approach but is a thoroughly, deliciously equal partner in the overall balance.

Next up the Bartók, consisting of a quietly dangerous, don’t-turn-your-back-on-it Molto allegro, followed by an excitingly unpreditable, technically immaculate Allegretto. Then as for Tzigane, well, t’ain’t subtle, that’s for sure, but given that it’s hardly smoothly suave, indoors Ravel to start off with, why not untame things further? Particularly when you can do so with such glitteringly perfect technique, intonation and kaleidoscopic colours as Kopatchinskaja can, whether slowly and huskily snaking around her lower registers, dancing like a fleet-footed folk fairy up at the end of her fingerboard or firing off pizzicato clusters reminiscent of popping candy. Leschenko’s entry warrants special mention too, because it’s electric stuff: hypnotically rhythmic, and with a smartly ringing, luminous touch that brings the piano deliciously close to the cimbalom. Then from the pair of them a wild, thundering, fever-pitched hoedown of a climax.

Add Leschenko’s solo turn – a swirling, twinkle-toed reading of Dohnányi’s Coppélia Waltz arrangement – and this album is a properly exciting, life affirming box of delights.