mei 2018

--- RECORD OF THE MONTH ---


Bartók: Violin Concertos Nos. 1 & 2

Christian Tetzlaff & Finnish Radio Symphony Orchestra o.l.v. Hannu Lintu

Van de felle ritmes tot de momenten van grote kwetsbaarheid, Christian Tetzlaff, een sublieme solist, en Hannu Lintu nemen ons mee op een spannende reis door Bartóks twee vioolconcerten.

De nieuwe Bartók-cd van Ondine is een regelrechte winnaar; maar aangezien ik in het verleden talloze versies van deze twee werken heb geprezen, vind ik het eerlijk om deze recensie te beginnen met het plaatsen van Christian Tetzlaff en Hannu Lintu in een juiste kritische context.

Als je het realistisch bekijkt, zijn er zes belangrijke digitale kanshebbers als het gaat om het koppelen van Bartóks twee vioolconcerten op dezelfde cd. James Ehnes onderscheidt zich doordat hij het Altvioolconcert toevoegt, een bonus waar in muzikale termen zeker rekening mee moet worden gehouden. Zijn uitvoeringen zijn warm communicatief en worden sterk ondersteund door de levendige steun van de BBC Philharmonic onder Gianandrea Noseda. Dus als je alle drie de werken heel overtuigend wilt laten uitvoeren en de drielaagse concertcontext je aanspreekt, dan is er geen twijfel mogelijk: het moet Ehnes zijn.

Waar Ehnes een zoet romantische kijk heeft op het amoureuze eerste deel van het Eerste Concert, is Renaud Capuçon zielvoller romantisch, soms zelfs treurig. Maar hij doet het ook goed met beide concerten. Dat geldt ook voor Arabella Steinbacher en Marek Janowski: toen ik hun cd op deze pagina's recenseerde, merkte ik op hoe ze 'ons Bartók in 3D bieden, de drie dimensies niet alleen ruimtelijk maar ook emotioneel. Ik kan geen versie van het Tweede Concerto bedenken, verleden of heden, waarin structuur en inhoud beter in evenwicht zijn, of waarin belangrijke punten in de partituur liefdevol worden onderstreept.' Ik blijf bij die beoordeling, maar als het gaat om structuur en inhoud die beter in evenwicht zijn, hebben ze nu een geduchte rivaal in Tetzlaff en Lintu. En dan hebben we het nog niet eens over Isabelle Faust en Daniel Harding, die een magere, soepele en gevoelig geformuleerde optie bieden, en ook niet over Thomas Zehetmair met Iván Fischer, die qua stijl waarschijnlijk het dichtst bij de huidige cd in kwestie staan. En natuurlijk zit Patricia Kopatchinskaja's Second Concerto (2013 Gramophone Recording of the Year, gecombineerd met werken van Eötvos en Ligeti) boordevol karakter – een echt uniek exemplaar.

Wat maakt deze nieuwe release zo speciaal? Bartóks briljant gecomponeerde Second Concerto is in het bijzonder een mix van aarde en geest, formele verfijning en fantasmagorische vindingrijkheid, volksachtige thema's en harmonische originaliteit. Deze elementen worden door Tetzlaff en Lintu stevig gefocust in het tweede deel, waar, om een ​​natuurmetafoor te gebruiken, de muziek een prachtig gekleurde kolibrie suggereert: zo'n fragiele schoonheid in de rustigere episodes, soms gereduceerd tot een louter gefluister (vanaf 6'11" is pure filigraan), Lintu geeft altijd een fijngesponnen begeleiding; maar als het moeilijk wordt (op 4'39" in hetzelfde deel), waar wind en pauken luid protesteren tegen de zeurende solist, is het effect dramatisch. In de centrale scherzo-episode van het deel, vanaf 7'16", met zijn trillende, dialogerende viool en percussie (snel gezoem van vleugels?), kun je de fysieke impact van de muziek bijna voelen.

De buitenste delen zijn fantastisch, Tetzlaff dringt door of verwent de lijn volgens de dictaten van het moment. Maar er is altijd dat besef van een meesterlijke colorist op de voorgrond; niets is ooit opzichtig om het opzichtig, maar op 7'15" in het eerste deel, nadat Tetzlaff zijn toon heeft teruggebracht tot iets dat nauwelijks hoorbaar is, breekt hij ruw de stemming met een virtuoze zwier. Samen hebben Tetzlaff en Lintu een dwingend en uitgebreid overzicht van dit veelzijdige meesterwerk, zijn felle ritmes en vele momenten van aangrijpende rust, om nog maar te zwijgen van zijn zeer unieke emotionele klimaat. Overigens wordt Bartóks originele, puur orkestrale einde gebruikt. Ik geef er de voorkeur aan.

Het Eerste Concerto is op zijn minst net zo goed. Luister vanaf 7'07" naar het tweede deel Allegro giocoso, een duizelingwekkende reeks herhaalde frases van Christian Tetzlaff, gevolgd door een uitbundig tutti waarin Lintu en zijn Finse radiospelers binnenspringen als opgewonden kinderen op een speelplaats. Het is een prachtig, opvallend Straussiaans moment dat ik vaak opnieuw beluister op mijn oude Isaac Stern/Eugene Ormandy-opname – maar Tetzlaff en Lintu spelen in een andere klasse. Hetzelfde geldt voor het hele concert, Tetzlaff heeft in feite een breder scala aan klankkleuren voor het openingsgedeelte van het voorafgaande Andante sostenuto dan bijna iedereen anders op de plaat. Om een ​​andere natuurmetafoor aan te halen: dit is flora en fauna vertaald in termen van geluid; en naarmate het deel vordert, bouwt de emotionele spanning evenredig op.

Ik heb het al eerder gezegd, maar mijn favoriete koppelingen voor het Tweede Concert zijn de twee magnifieke Rhapsodieën (als gespeeld door Barnabás Kelemen onder Zoltán Kocsis op Hungaroton, die ook varianten toevoegt). Maar Tetzlaffs verslag van het Eerste Concert tilt dit werk naar een heel nieuw niveau van muzikale excellentie, zozeer zelfs dat ik geneigd ben zijn vakkundig opgenomen cd van de twee concerten boven alle rivaliserende versies te plaatsen. Het is zo goed

Ondine’s new Bartók CD is an out-and-out winner; but, having in the past praised numerous versions of these two works, I feel it only fair to open this review by placing Christian Tetzlaff and Hannu Lintu in a proper critical context.

Viewed at a realistic perspective, when it comes to coupling Bartók’s two violin concertos on the same CD there are six principal digital contenders. James Ehnes stands apart in that he adds the Viola Concerto, a bonus that in musical terms is very much to be reckoned with. His performances are warmly communicative and much aided by vivid support from the BBC Philharmonic under Gianandrea Noseda. So if you want all three works very persuasively performed, and the three-tier concerto context appeals, then there’s no contest: it has to be Ehnes.

Where Ehnes takes a sweetly romantic view of the First Concerto’s amatory first movement, Renaud Capuçon is more soulfully romantic, even doleful at times. But he also does well by both concertos. So too do Arabella Steinbacher and Marek Janowski: when reviewing their CD in these pages I commented how they ‘offer us Bartók in 3D, the three dimensions not only spatial but emotional as well. I can’t think of a version of the Second Concerto, past or present, where structure and content are more thoughtfully balanced, or where significant points in the score are more lovingly underlined.’ I stand by that assessment but, when it comes to structure and content being thoughtfully balanced, they now have a formidable rival in Tetzlaff and Lintu. That’s not forgetting Isabelle Faust and Daniel Harding, who provide a lean, lissom and sensitively phrased option, nor Thomas Zehetmair with Iván Fischer, who are probably closest in style to the current CD under review. And of course Patricia Kopatchinskaja’s Second Concerto (2013 Gramophone Recording of the Year, coupled with works by Eötvos and Ligeti) is chock-full of character – a real one-off.

So what makes this new release so special? Bartók’s brilliantly scored Second Concerto in particular is a blend of earth and spirit, formal sophistication and phantasmagorical invention, folk-like themes and harmonic originality. These elements are securely focused by Tetzlaff and Lintu in the second movement especially, where, to call on a nature metaphor, the music suggests an exquisitely coloured hummingbird: such fragile beauty in the quieter episodes, sometimes reduced to a mere whisper (from 6'11" is pure filigree), Lintu always cueing a fine-spun accompaniment; though when the going gets tough (at 4'39" into the same movement), where wind and timps loudly protest against the carping soloist, the effect is dramatic. In the movement’s central scherzo episode, from 7'16", with its tremulously dialoguing violin and percussion (fast whirring of wings?), you can almost feel the music’s physical impact.

The outer movements are superb, Tetzlaff pressing forwards or cosseting the line according to the dictates of the moment. But always there’s that awareness of a master colourist in the forefront; nothing is ever showy just for the sake of it, yet at 7'15" into the first movement, after Tetzlaff has reduced his tone to something barely audible, he rudely breaks the mood with a virtuoso flourish. Between them Tetzlaff and Lintu command a compelling and comprehensive overview of this multifaceted masterpiece, its fierce rhythms and many moments of affecting repose, not to mention its very singular emotional climate. Incidentally, Bartók’s original, purely orchestral ending is used. I much prefer it.

The First Concerto is equally fine, at the very least. Listen from 7'07" into the Allegro giocoso second movement, a dizzying sequence of repeated phrases from Christian Tetzlaff tailed by an exultant tutti where Lintu and his Finnish Radio players bound in like excited kids in a playground. It’s a wonderful, conspicuously Straussian moment which I often revisit on my old Isaac Stern/Eugene Ormandy recording – but Tetzlaff and Lintu are in a different league. The same is true of the whole concerto, in fact, Tetztlaff commanding a wider range of tonal colours for the opening section of the preceding Andante sostenuto than almost anyone else on disc. To call on another nature metaphor, this is flora and fauna translated in terms of sound; and as the movement progresses, so the emotional tension builds commensurately.

I’ve said it before, but my favoured couplings for the Second Concerto are the two magnificent Rhapsodies (as played by Barnabás Kelemen under Zoltán Kocsis on Hungaroton, who also add variant versions). But Tetzlaff’s account of the First Concerto elevates this work to a whole new level of musical excellence, so much so that I’m inclined to place his expertly recorded CD of the two concertos ahead of all rival versions. It’s that good