juli 2018
Chimère
Sandrine Piau & Susan Mano
Het nieuwste recital van Sandrine Piau is briljant en meeslepend communicatief als altijd en put uit een eclectische reeks liederen. Ook hierbij profiteert ze van een geweldige verstandhouding met Susan Manoff.

Zoals Sandrine Piau uitlegt in een korte notitie in het boekje, voltooit dit album een ontspannen drieluik dat begon met ‘Evocation’ tien jaar geleden (2/08) en doorging met ‘Après un rêve’ (7/11). Het heeft even geduurd en ‘Chimère’ verschijnt op Alpha in plaats van op Naïve, maar het is het zeker waard geweest. De titel lijkt vooral een excuus te zijn voor een aantal prachtige illustraties uit de loop der eeuwen in het weelderige hardcover boek dat de fysieke schijf herbergt; en het thema van het recital kan misschien beter worden begrepen als dromen en, in Piau’s woorden, ‘de gekke drang om onze dromen waar te maken’.
Net als voorheen is het repertoire eclectisch en, net als voorheen, biedt Susan Manoff uiterst gevoelig en subtiel pianospel als aanvulling op zang van intense schoonheid: betoverend zacht van timbre, Piau’s is een stem die sensueel kan bloeien aan de top, en die ze voortreffelijk beheerst. Het is lang geleden dat ik een puurder prachtig verslag van Wolfs ‘Verschwiegene Liebe’ heb gehoord, bijvoorbeeld, en haar uitvoering van Gurneys ‘Sleep’ benam me de adem bij de eerste luisterbeurt – en bij de daaropvolgende luisterbeurten trouwens – en werd des te verleidelijker door Piaus licht ontspannen, spanningsvrije (en vrijwel accentloze) manier van zingen in het Engels.
Zij en Manoff betoveren me echter vanaf het begin, met een meeslepend en diep ontroerend verslag van Loewes ‘Ach neige’. De drie Schumann-liederen lieten me verlangen naar meer – de uitvoering van ‘Dein Angesicht’ is een ander hoogtepunt. Richard Wigmore vestigde in zijn recensie van ‘Après un rêve’ de aandacht op Piau’s niet bepaald scherpe medeklinkers die Duits zingen, en het is waar dat ze ook hier meer zou kunnen doen met sommige woorden (men merkt een gebrek aan definitie op in ‘Nixe Binsefuss’), maar het lijkt een kleine prijs om te betalen voor zulke muzikale en oprechte uitvoeringen.
Er is natuurlijk geen dergelijk probleem met Piau’s Frans, en ze is afwisselend geestig en verleidelijk in Debussy en Poulenc. Ze is ook geweldig in Robert Baksa’s ‘Heart! we will forget him’, Barbers wonderbaarlijk subtiele ‘Solitary Hotel’, evenals de Three Dickinson Songs van Previn die het recital afsluiten.
Kortom, hoewel men zou kunnen zeuren over bepaalde interpretatieve aspecten van individuele uitvoeringen, is dit een van de meest fascinerende, bevredigende en ontroerende recital-cd’s die ik in tijden heb gezien. Het is ook prachtig opgenomen.

As Sandrine Piau explains in a brief booklet note, this album completes a leisurely triptych that started with ‘Evocation’ a decade ago (2/08) and continued with ‘Après un rêve’ (7/11). It’s been a bit of a wait, and ‘Chimère’ appears on Alpha rather than on Naïve, but it’s certainly been worth it. The title seems primarily to provide the excuse for some lovely illustrations from across the centuries in the lavish hardback book that houses the physical disc; and the theme of the recital is perhaps better understood as dreams and, in Piau’s words, ‘the crazy urge to make our dreams come true’.
As before, the repertoire is eclectic and, also as before, Susan Manoff offers supremely sensitive and subtle piano-playing to complement singing of intense beauty: beguilingly gentle of timbre, Piau’s is a voice that can bloom sensuously at the top, and which she controls exquisitely. It’s a long time since I’ve heard a more purely gorgeous account of Wolf’s ‘Verschwiegene Liebe’, for example, and her performance of Gurney’s ‘Sleep’ took my breath away on first listening – and on subsequent listenings, for that matter – made all the more seductive by Piau’s slightly relaxed, tension-free (and pretty much accent-free) way of singing in English.
She and Manoff cast their spell right from the start, though, with a yielding and deeply touching account of Loewe’s ‘Ach neige’. The three Schumann songs left me longing for more – the performance of ‘Dein Angesicht’ is another highlight. Reviewing ‘Après un rêve’, Richard Wigmore drew attention to Piau’s less than ideally sharp consonants singing German, and it’s true that she could do more with some of the words here too (one notices a lack of definition in ‘Nixe Binsefuss’), but it seems a small price to pay for such musical and heartfelt performances.
There’s no such issue, of course, with Piau’s French, and she is by turns witty and seductive in Debussy and Poulenc. She’s terrific, too, in Robert Baksa’s ‘Heart! we will forget him’, Barber’s wonderfully subtle ‘Solitary Hotel’, as well as the Three Dickinson Songs by Previn that conclude the recital.
In short, though one might quibble with certain interpretative aspects of individual performances, this is one of the most fascinating, satisfying and moving recital discs to have come my way for some time. It’s beautifully recorded too.