juli 2018


The Dufay spectacle

Gothic Voices

Zowel de stemmen als de instrumenten weten de luisteraar te bekoren met hun kwaliteit en suggestieve sfeer. Gothic Voices voert ons op magnifieke wijze mee naar hun klankwereld uit de 15e eeuw.

In de jaren negentig was het hoogtepunt van mijn recensiejaar bijna altijd de komst van een nieuwe cd van Christopher Page en Gothic Voices – niet alleen vanwege hun superieure muzikaliteit, maar ook vanwege de originaliteit van de programmering en presentatie. Toen trok Page zich terug uit de groep en de afgelopen 20 jaar is hun bestaan ​​veel meer perifeer geweest voor de scene van de oude muziek. Wat een genoegen om deze opname van Dufay te mogen verwelkomen als een opname die alle kwaliteiten bezit die Gothic Voices tot absolute leiders in het veld maakten. Deze keer lijkt het erop dat Julian Podger het leidende genie is; en hij heeft het repertoire heel goed gekozen, door zich een viering voor te stellen op een bepaald moment in Dufays leven en de hele gebeurtenis te omlijsten met verschillende versies en fragmenten van een van zijn meest inspirerende vroege liederen, ‘Ce jour de l’an’.

Vijf van zijn motetten, gepresenteerd in wat mij de meest intelligente en muzikaal transparante uitvoeringen lijken, voegen glorie toe aan de gelegenheid. Hier lijkt de invloed van Andrew Lawrence-King belangrijk, niet alleen omdat hij zoveel verschillende instrumenten bespeelt, maar ook omdat hij het slimme idee heeft om alleen op cruciale punten in de motetten een toonhoogte van 16 voet toe te voegen: anderen hebben dit eerder gedaan, maar nooit met dezelfde terughoudendheid, intelligentie en muzikale kracht. Men zou enkele van de keuzes van instrumenten hier in twijfel kunnen trekken, maar nooit de kwaliteit van de muzikale resultaten.

Om hier alle glorieuze details te noemen, zou de oevers van deze recensie breken, maar ik kan het niet laten om de wonderbaarlijk ervaren zang van Catherine King en haar duet met Steven Harrold te noemen: dat is echt klasse. En het hele pakket is prachtig samengesteld door Linn.

Back in the 1990s, the highlight of my reviewing year was almost always the arrival of a new CD from Christopher Page and Gothic Voices – not just for their supreme musicianship but also for the originality of the programming and presentation. Then Page withdrew from the group and for the past 20 years their existence has been far more peripheral to the early music scene. What a pleasure, then, to be able to welcome this Dufay recording as matching all the qualities that made Gothic Voices absolute leaders in the field. This time it looks very much as though Julian Podger is the presiding genius; and he has chosen the repertory very well, imagining a celebration at some point late in Dufay’s life and framing the entire proceedings with various versions and fragments of one of his most inspiring early songs, ‘Ce jour de l’an’.

Adding glory to the occasion are five of his motets, presented in what seem to me the most intelligent and musically transparent performances. Here the influence of Andrew Lawrence-King seems important, not just because he plays so many different instruments but because he has the neat idea of adding a 16 foot pitch only at crucial points within the motets: others have done this before but never with the same restraint, intelligence and musical power. One could question some of the choices of instruments here but never the quality of the musical results.

To mention all the glorious details here would break the banks of this review but I cannot avoid mentioning the marvellously experienced singing of Catherine King and her duetting with Steven Harrold: that is seriously classy. And the entire package is beautifully assembled by Linn.