september 2018
Come to Me in My Dreams - 120 years of song from the Royal College of Music
Dame Sarah Connolly & Joseph Middleton
Connolly is als altijd communicatief en eert in dit programma de componisten die verbonden zijn aan het Royal College of Music.

Een werkelijk prachtig programma, dit, even genereus als meeslepend, gewijd aan liederen die zo'n 120 jaar beslaan door componisten die verbonden zijn aan het Royal College of Music. Bijzonder welkom is de eerste opname van twee nummers die Britten besloot niet op te nemen in zijn A Charm of Lullabies uit 1947. Zowel 'A Sweet Lullaby' als 'Somnus, the humble god', grotendeels voltooid in schetsvorm, vereisten de redactionele expertise van Colin Matthews en zullen worden opgenomen in een appendix wanneer de cyclus de volgende keer wordt gepubliceerd. Het hoofdwerk zelf is memorabel, net als drie glorieuze aanbiedingen van Brittens geliefde mentor, Frank Bridge, niet in de laatste plaats de diep ontroerende setting van 'Journey's End' uit 1925.
Een ander hoogtepunt is een prachtige reeks van drie nummers van Ivor Gurney, en ik was ook erg onder de indruk van John Irelands gepassioneerde ‘Earth’s Call’ uit 1918 (dat een pantheïstische verwondering en poëtische reikwijdte vertoont die echt spookachtig zijn), evenals Arthur Somervells pijnlijk aangrijpende reactie op Housmans ‘Into my heart an air that kills’. Intrigerend ook dat Rebecca Clarke’s versie uit 1912 van Yeats’ ‘The Cloths of Heaven’ een opdracht draagt aan de tenor Gervase Elwes, die datzelfde jaar ook de première gaf van Thomas Dunhills nauwelijks minder betoverende behandeling van hetzelfde gedicht (track 4). Elders duiken favorieten als Parry's 'Weep you no more, sad fountains' (uit Set 4 van de English Lyrics) en Stanford's 'A soft day' (uit zijn Sheaf of Songs from Leinster uit 1913) op met een nieuw geslagen frisheid, en er is een ontroerend naschrift in de vorm van Mark-Anthony Turnage's 'Farewell', dat tegen het einde lijkt te lijken op 'Full fathom five' uit Tippett's Songs for Ariel (1962) dat eraan voorafgaat.
Potentiële kopers kunnen er zeker van zijn dat Sarah Connolly op haar kenmerkende soepele, goudkleurige en intelligente best is, en ze geniet onberispelijke steun van Joseph Middleton. Chandos' geluid en presentatie zijn eveneens onberispelijk, en het geheel draagt bij aan een schijf waarvan ik er geen enkele twijfel over heb dat deze nog vele manen lang enorm veel voldoening zal geven.

A truly lovely programme, this, as generous as it is absorbing, devoted to songs spanning some 120 years by composers associated with the Royal College of Music. Particularly welcome is the first recording of two numbers that Britten decided not to incorporate into his 1947 A Charm of Lullabies. Largely completed in sketch form, both ‘A Sweet Lullaby’ and ‘Somnus, the humble god’ required Colin Matthews’s editorial expertise and will be included in an appendix when the cycle is next published. The main work itself comes off memorably, as do three glorious offerings by Britten’s beloved mentor, Frank Bridge, not least the deeply moving 1925 setting of ‘Journey’s End’.
Another highlight comprises a marvellous sequence of three songs by Ivor Gurney, and I was also much taken with John Ireland’s passionate ‘Earth’s Call’ from 1918 (which exhibits a pantheistic wonder and poetic reach that are genuinely haunting), as well as Arthur Somervell’s achingly poignant response to Housman’s ‘Into my heart an air that kills’. Intriguing, too, that Rebecca Clarke’s 1912 setting of Yeats’s ‘The Cloths of Heaven’ should bear a dedication to the tenor Gervase Elwes, who also gave the premiere that same year of Thomas Dunhill’s scarcely less bewitching treatment of the same poem (track 4). Elsewhere, favourites such as Parry’s ‘Weep you no more, sad fountains’ (from Set 4 of the English Lyrics) and Stanford’s ‘A soft day’ (from his 1913 Sheaf of Songs from Leinster) emerge with newly minted freshness, and there’s a touching postscript in the shape of Mark-Anthony Turnage’s ‘Farewell’, which towards the close seems to echo ‘Full fathom five’ from Tippett’s Songs for Ariel (1962) preceding it here.
Prospective purchasers can rest assured that Sarah Connolly is at her characteristically supple, golden-toned and intelligent best throughout, and she enjoys impeccable support from Joseph Middleton. Chandos’s sound and presentation are likewise beyond reproach, and it all adds up to a disc that I have not the slightest doubt will give enormous satisfaction for many moons to come.