september 2018
Buxtehude: Abendmusiken
Vox Luminis o.l.v. Lionel Meunier
Nog een prachtige opname van onze winnaars van de Opname van het Jaar 2012. De mix, de schoonheid van de lijnen en het gevoel voor sfeer en drama zorgen voor een meeslepend luisteravontuur.

Sommige Buxtehude-cd's geven ons vocale muziek, andere geven ons instrumentale muziek. Deze biedt beide, een eerbetoon aan de zondagavondconcerten die de componist vanaf eind jaren 1660 tijdens de Advent gaf in de Marienkirche in Lübeck (en die de 20-jarige Bach blijkbaar op zijn 250 mijl lange wandeling vanuit Arnstadt heeft getimed). Gezien de kwaliteit van de muziekproductie in Lübeck en de torenhoge schoonheid van de locatie, moeten het memorabele gelegenheden zijn geweest. Dat en het wonder van de muziek zelf, natuurlijk. Het zeventiende-eeuwse Duitsland had geen gebrek aan kerkmuziek met rijke en nobele welsprekendheid, maar Buxtehudes cantates voegden daaraan een gave toe voor rustgevende melodieën, verwarmende harmonieën en pragmatische maar bevredigende formele structuren (sommige in vrije ‘motet’-stijl, sommige min of meer ingewikkeld gebaseerd op koraalmelodieën) die niet moeilijk te horen zijn in vroege Bach-cantates zoals de Actus tragicus en later in zijn motetten.
Dit is dus muziek met een expressieve verscheidenheid en flexibiliteit, ideaal geschikt voor de vaardigheden van Vox Luminis, wiens naam op een uitgave dezer dagen op zichzelf al genoeg is om een tinteling van verwachting op te wekken. Ze stellen niet teleur, ze schetsen de emotionele contouren van Buxtehudes muziek met voortreffelijk begrip en demonstreren hun inmiddels bekende diepe maar heldere koormix, waaruit vakkundig uitgevoerde solo's ontstaan en terugkeren. Niet alleen dat, maar het geheel wordt verlicht en gestreeld door solostrijkers, zoals in de angstaanjagend trillende ‘sonate’ die Gott hilf mir opent of de Mozart-achtige golvingen die de voorbijgaande ziel suggereren in Herzlich Lieb hab ich dich, o Herr. Deze worden hier geleverd door het stralende Ensemble Masques, die ook in de schijnwerpers staan in drie van Buxtehudes altijd lonende triosonates voor typisch linkse combinaties van ‘hogere’ instrumenten zoals viool en viola da gamba of zelfs gamba en violone.
Perfect uitgebalanceerd en prachtig opgenomen, dit is een andere uitstekende release van Lionel Meunier en zijn team

Some Buxtehude discs give us vocal music, some give us instrumental. This one offers both, a tribute to the Sunday-evening concert series the composer used to give during Advent at the Marienkirche in Lübeck from the late 1660s onwards (and which the 20-year-old Bach appears to have timed his 250-mile walk from Arnstadt to attend). Given the quality of the music-making in Lübeck and the soaring beauty of the venue, they must have been memorable occasions. That and the wonder of the music itself, of course. Seventeenth-century Germany did not lack for church music of rich and noble eloquence but Buxtehude’s cantatas added to that a gift for soothing melody, warming harmonies and pragmatic but satisfying formal structures (some in free ‘motet’ style, some based more or less intricately on chorale melodies) that are not hard to hear echoed in early Bach cantatas such as the Actus tragicus and later on in his motets.
This, then, is music of expressive variety and flexibility, ideally suited to the skills of Vox Luminis, whose name on a release these days is enough in itself to spark a tingle of anticipation. They do not disappoint, charting the emotional contours of Buxtehude’s music with exquisite understanding and demonstrating their now familiar deep but lucid choral blend, out of which expertly executed solos emerge and return. Not only that, but the whole is illuminated and caressed by solo strings, as in the fearfully trembling ‘sonata’ that opens Gott hilf mir or the Mozart-like undulations that suggest the passing soul in Herzlich Lieb hab ich dich, o Herr. These are supplied here by the radiant Ensemble Masques, who also enjoy the limelight in three of Buxtehude’s ever-rewarding trio sonatas for typically left-field combinations of ‘upper’ instruments such as violin and viola da gamba or even gamba and violone.
Perfectly balanced and beautifully recorded, this is another outstanding release from Lionel Meunier and his team